Fløyte er et instrument i treblåserfamilien. De første tverrfløytene var laget av tre uten klaffer og hadde bare hull man dekket med fingrene. Etter hvert som fløyten utviklet seg kom det flere klaffer til.

Fløyten ble etter hvert produsert i metall for å forsterke lyden. Før dette ble bare blokkfløyten brukt i orkestersammenheng, fordi traversofløyten (den opprinnelige tverrfløyten) ikke bar godt nok. Nå brukes fløyten i skolekorps, i orkester og som soloinstrument.
Tverrfløyten fikk navnet fordi den holdes til siden. Lyd produseres ved at man blåser over et amasjørhull. Tonehøyde bestemmes ved at man trykker ned forskjellige kombinasjoner av de 16 klaffene, og ved endringer i luftstrømmen. Grepene i de to første oktavene minner om blokkfløytegrep. Registeret på en tverrfløyte spenner fra enstrøken C og opp til firstrøken C.
Fagplan fløyte
- Bli kjent med instrumentet, lære hvordan man skal sette det sammen, pusse det etter bruk og hvordan man skal behandle det.
- Lære om spillestilling og holdning. Lære god øvingsteknikk, lage lyd i instrumentet. Lære å spille forskjellige toner. Lære notenavn og lære å lese noter. Kunne lese enkle rytmer; fjerdedelsnote, halvnote, helnote, åttendelsnoter og pauser
- Få et godt utgangspunkt i blåseteknikk, fingerteknikk og tungeteknikk
- Forstå og kjenne igjen fortegn, opp til to # og b, lære en eller flere skalaer utenat, for eksempel F-, Bb-, G- eller C-dur.
- Kunne spille enkle melodier både med og uten noter.
- Bli kjent med flerstemmighet og improvisasjon
- Ha en positiv opplevelse med musikk
- Øving: Jevnlig øving hjemme, 10 minutter daglig eller mer
- Jobbe videre med å utvikle klangen i instrumentet
- Lære flere skalaer og treklanger utenat
- Jobbe med intonasjon, presisjon og frasering i spillet
- Lære flere noteverdier og rytmer; bl.a. sekstendedeler og punkteringer
- Ha forståelse for notesystemet (tonenes rekkefølge, form, repetisjonstegn, hus, coda, taktarter etc.)
- Kunne spille stykker utenat. Kunne spille rett fra enkle noter (bladspill/prima vista)
- Kunne de vanligste dynamikkuttrykkene (styrkeangivelsene). Kunne spille og være bevisst forskjellige typer artikulasjon, bl.a. legato staccato, tenuto og marcato
- Ha erfaring med å opptre foran et publikum, bli trygg på å spille for andre ved deltagelse på elevkonserter
- Øving: Jevnlig øving hjemme, 15 minutter daglig eller mer
- Kontinuerlig arbeide med å videreutvikle tekniske ferdigheter
- Arbeide mer med det musikalske uttrykket, klang og interpretasjon
- Jobbe med øvingsteknikk, jobbe mot å bli sin egen lærer
- Fagplan Grimstad kulturskole Side 10 av 19
- Opparbeide et variert repertoar
- Spille for publikum, delta på konserter, konkurranser og arrangementer
- Delta i samspill/kammermusikk med andre elever
- Øving: Jevnlig øving hjemme, 20 minutter daglig eller mer
Søk om plass