
Vi lærer elevene det de ønsker å lære, eller det de ikke visste de kunne lære. Det kan være klassisk gitar, akkorder og sanger, enkle melodier eller pop- og rockelåter.
Musikkopplæring på gitar fokuserer på å gjøre elevene i stand til å uttrykke seg gjennom musikk og samspill.
Opplæringen tar sikte på at elevene skal bli selvstendige utøvere med evne til å tilegne seg ny musikk på egenhånd, lenge etter at de har gått ut av Kulturskolen. Det legges derfor stor vekt på lytting og gehør som kilde til å lære musikk.
Gitarspilling involverer det kognitive, det motoriske, det sanselige og kan være en viktig identitetsmarkør i unges leten etter seg selv. Alle som vil lære, kan lære.
Fagplan gitar
Gitar er et instrument som de fleste har ett forhold til. Gitaren har røtter tilbake til 1600-tallet. Gitaren kan brukes til akkorder og til melodispill, og elevene i Grimstad kulturskole skal lære begge deler. Basisen er den samme om man skal spille klassisk, visegitar, eller elektrisk gitar.
Stikkord: lette akkorder, riktig teknikk, lage egen musikk, noter/tab.
- Det første halve året på gitar brukes til å lære akkordere, samt bruke disse i enkle sanger.
- Teknikk, sittestilling og håndstilling er viktig å jobbe med for å kunne spille avslappet. Bli vant til å bruke flere fingre på begge hender.
- Enkle improvisasjoner baser på pentaton, eller blues-skala. Det er viktig å kunne skape sin egen musikk.
- Enkelt samspill for å bli trygg sammen med andre, høre sin stemme i et samspill. Gleden med å lykkes sammen med andre.
- Noter: De fleste elevene bruker tabulatur for å kunne spille melodier, elever på gitar bør lære noter, til å begynne uten #b.
- Lettere klassiske stykker fra flere tidsepoker. Bli kjent med sentrale komponister på instrumentet. Spille enkle tostemte sanger etter noter.
- Teknikk, mer avansert fingerspill og melodispill, og med kjente gitarsoloer og stykker.
- Jobbe med samspill, kunne akkompagnere andre utøvere på andre instrumenter.
- Jobbe med kvitsirkelen og funksjonsanalyse og med 4 og 5 klanger, mer avanserte jazzakkorder.
- Her skal eleven spesialisere seg mer innen gener som rock, klassisk, jazz eller andre stilretninger.
- Det bør legges til rette for lengere undervisningstid, samt teorikurs for flere elever på dette nivået. Det er også viktig med samspill på dette nivået.
- Det forventes at eleven selv er med og tar ansvar for egen læring. Målet er at eleven skal kunne begynne på musikk på videregående skole.
Søk om plass