
Messinginstrumentene som det undervises på i kulturskolen er kornett/trompet, valthorn, althorn, tenorhorn/baryton, trombone og tuba. Siden alle instrumentene har lik spilleteknikk samles disse på denne siden.
Messinginstrumenter blir brukt over alt der du finner musikk for eksempel. i korps, orkester, storband, jazzgrupper og ulike mindre ensembler og grupper.
De fleste elevene våre er med i skolekorpsene og får låne sitt instrument der, så kontakt korpset i ditt område og bli med der i tillegg til å få undervisningen hos oss. Elever som ikke ønsker å spille i korps må ha eget instrument selv, men kan leie instrument av oss det første halvåret.
Messinginstrumentene lager lyd ved å summe med leppene. Elever som eventuelt har metallallergi kan bruke munnstykker med hardplast. Alle kan finne et messinginstrument å lære seg å spille på og du kan begynne å spille som 3. eller 4. klassing – kanskje 2. klasse hvis alt ligger til rette for det.
Fagplan messinginstrument
Begynnernivået defineres gjerne som aspirant/juniortid og er normalt på cirka to-tre år.
I løpet av denne tiden skal eleven ha nok ferdigheter/kunnskap til å kunne starte i korpset.
Vi følger undervisningsopplegget i lærebokserien SPILL (eller tilsvarende) som eleven kjøper eller får låne av korpset. De fleste elevene kommer gjennom de to lærebøkene i serien i løpet av sine to-tre første år med spilling.
Dette er innholdet: Grunnleggende spilleferdighet. Alle halvtoner toner fra lille fiss til e2. Alle noteverdier og pauser fra helnote til sekstendedelsnote (også punkteringer). De mest vanlige taktartene 2/4, 3/4, 4/4 og 6/8. Toneartene C-dur, F-dur, G-dur og Bb-dur samt spill i moll også. Lærer alle styrkegrader/tegn, legato- og bindebuer samt ulike ansatstyper/artikulasjon. Trener på samspill/flerstemt spill og spiller på konserter enten i korpsets regi eller på kulturskolens konserter – dermed introduserer vi også tolkning og formidling/sceneopptreden.
Her følger undervisningen et friere løp ved at elevens egeninteresse spiller en større rolle og nivået på musikken følger elevens utvikling.
Undervisningen inneholder stykker som er utviklende og motiverende for eleven gjerne i et bredt spekter med ulike musikksjangre.
Eleven fortsetter øvelser som styrker spilleferdighetene og kobler på musikkteori og musikkhistorie knyttet til de aktuelle stykkene. Kanskje er det mulighet for å spille ensemblestykker og eleven fortsetter å spille på ulike anledninger for å få konserttrening.
Elementer fra grunnprogrammet utvikles videre som register/omfang og rytmeforståelse. I kjerneprogrammet starter vi også opp med primavista-spill.
Dette er for elever som gjerne har spilt i 5-7 år og som ønsker å komme på et viderekomment nivå. Noen elever kan forbli på mellomnivået fordi interessen/engasjementet ikke tar dem videre.
På dette nivået møter eleven større utfordringer og forventninger. For elever på viderekomment nivå skal undervisningen inneholde:
- Daglige/tekniske øvelser som skal utvikle muskulatur og instrumentaltekniske ferdigheter siden dette er særdeles viktig på messinginstrumenter.
- Etyder (øvestykker) som utvikler ulike tekniske og musikalske ferdigheter.
- Egne solostykker som vil utfordre eleven og ensemblestykker når det er muligheter for dette.
- Musikkteori som bygger videre på grunnlaget fra tidligere nivåer.
- Enkel musikkhistorie - gjerne knyttet til aktuelle etyder, solo- eller ensemblestykker.
- Intonasjonstrening – å kunne spille mest mulig rent og treffe riktig tonehøyder.
Det forventes at eleven spiller på kulturskolens konserter for å fortsette konserttreningen og andre opptredener/anledninger som byr seg for å spille for andre. For elever på viderekomment nivå er det naturlig å vurdere å søke opptak på talentutviklingsprogram der dette tilbys, eller vurdere andre muligheter som å prøvespille for deltakelse i regionale/nasjonale samspillgrupper enten det er storband/jazzgrupper eller for eksempel HMKG Musikktropp for å avtjene eventuell verneplikt der.
Søk om plass