
Historien til saksofonen
Adolphe Sax var en belgisk instrumentmaker, mest kjent for oppfinningen av saxofonen. Etter at han var ferdig på skolen begynte Sax å eksperimentere med nye instrumenter. Den første oppfinningen var en forbedring av bassklarinetten.
I 1841 flyttet Sax til Paris og begynte å jobbe med nye instrumenter. Disse instrumentene var klare for visning i 1844. Selv om han ikke stod som oppfinner av instrumentene var de så gode at de gikk under navnet saxhorn.
Komponisten Hector Berlioz ga positiv omtale av det nye instrumentet i 1842, men det var ikke patentert før i 1846. Det var disse instrumentene som gjorde Sax kjent og sikret ham en lærerjobb ved Paris Conservatoire.
Fagplan saksofon
- Kunnskap om instrumentet; Hvordan behandle instrumentet, sette sammen, tørke etter bruk og pusse.
- Holdning: Saxofonens stilling og balanse i forhold til egen kropp, er noe av det første eleven bør lære seg. Saxofonen skal nærme seg og tilpasses etter eleven, ikke motsatt.
- Teknikk: Lære holdning, sittestilling, munnstilling og fingersetting/håndstilling. Lære pusteteknikk/luftbruk og tungeansats. Lære ulike typer artikulasjon; legato, staccato, tenuto og marcato
- Noter og rytmer: Lære skala første oktav og presentere andre oktav. Bli kjent med noteverdier og taktarter. Jobbe med dynamikk, og musikalsk uttrykk. Skalaer i G-, C- , F- og D-dur.
- Hjelpe til med å øve inn og forstå korpsnotene.
- Komposisjon/Improvisasjon:
- Enkel multiphonics, en teknikk hvor man spiller flere toner samtidig. Og andre spennende lyder og teknikker på saxofonen.
- Lærebøker:
- Spill 1. Ragnhild Holm og Kaja Holm Rogstad
- Blåsbus 1 og 2. Jan Utbult
- Korpsets repertoar
- Korpsets repertoar
- Hvis grunnleggende ferdigheter er på plass, starte med, for eksempel Hubert Prati: 23 Mini Puzzles, tekniske etyder.
- Teknikk: Lære ulike alternative grep på instrumentet. Jobbe med klang, intonasjon, intonasjonsgrep og med håndstilling i.f.t. sideklaffer/de høyeste tonene på saxofonen.
- Gehør: Jobbe systematisk med skalaer; dur og moll; ren, harmonisk og melodisk. Teori/Kvintsirkelen som oversikt.
- Noter og rytmer: Jobbe videre med note – og rytmeforståelse og prima vista-spill.
- Spille mer kompliserte rytmer som synkoper, kombinasjon med åttendeler og sekstendeler osv.
- Lærebøker:
- Spill 2. Ragnhild Holm og Kaja Holm Rogstad
- Starte med vibratoøvinger .
- Solostykker; jobbe med frasering og musikalsk uttrykk, for eksempel Jean Bouvard: 21 mini duetti
- Mer avanserte duetter med lærer, for eksempel:
- H. Voxman: Selected duets for saxophone volume I og II
- Hubert Prati: 23 Mini Puzzles
- Tekniske etyder: Guy Lacour:
- 50 etudes faciles et progressives bok 1 og 2
- Korpsets repertoar
Vi anbefaler eleven å øve 10 minutter daglig den første tiden, og øke dette etter hvert. Vi forventer at foresatte legger til rette for og oppfordrer eleven til å øve hjemme og engasjere seg i undervisningen. Eleven må disponere eget instrument.
Det er ønskelig at foreldre er med på timen de første gangene.
Søk om plass