
Undervisningsform
Det undervises i grupper på maks 10 elever. I aldersgruppen 6-13 år er undervisningens varighet 90 minutter per uke. Ungdomsgruppenes varighet er 120 minutter per uke. Elevene deles i grupper tilpasset alder, hvor undervisningen er individuell.
Læreren er tilrettelegger for faglig progresjon og kontinuitet. Han/hun er faglig rollemodell, arbeidsleder, kulturformidler og inspirator. Tilnærmingen til teknikkene er ofte eksperimentering. På denne måten blir man bedre kjent med teknikken og utfordrer eksisterende grenser.
Vi lar oss inspirere av inntrykk for deretter selv å lage et uttrykk på en helt egen måte. Elevene får møte kunst av kjente og ukjente kunstnere, og i dette møte er målet at det oppstår noe nytt og eleven utvikler sitt eget uttrykk.
Elevene arbeider i hovedsak med eget bilde/skulptur, men vi har ofte samarbeidsprosjekter.
- Lekende tilnærming til kunstverk og kunstnere
- Møte med ulike materialer og teknikker hvor eksperimentering står sentralt
- Grunnleggende ferdigheter i bruk av ulike materialer i 2-dimensjonalt og 3-dimensjonalt arbeid
- Grunnleggende ferdigheter i bruk av form, linje, mønster og farge
- Utprøving av enkle grafiske teknikker
- Utvikle eget uttrykk og bli kjent med seg selv og sitt eget
- Inntrykk blir til uttrykk. Arbeid etter inspirasjon av ulike kunstnere
- Utvikle ferdigheter i tegning og maling; linje, form, farge, valør, mønster, bevegelse
- Utvikle evner til å uttrykke følelser og tanker
- Arbeid med fellesprosjekter hvor samarbeid og delaktighet i prosessen står sentralt
- Arbeide med ulike grafiske teknikker
- Arbeide med 3-dimensjonelle teknikker
- Planlegge og gjennomføre en kortere selvstendig periode fra idé til ferdig resultat
- Videreutvikle ferdigheter i linje, form, farge, tekstur, mønster, komposisjon og bevegelse
- Kunnskap om materialer og redskaper, økt fortrolighet med sentrale kunstneriske uttrykksformer
- Arbeid etter inspirasjon av ulike kunstnere
- Økt bevissthet og refleksjon om egen kunstnerisk prosess og personlig uttrykk
- Større muligheter for valg innenfor teknikk innenfor en oppgave
- Mer avansert arbeid med grafiske teknikker
- Planlegge og gjennomføre en selvstendig periode fra idé til ferdig resultat
Teknikker
- Tegning er grunnlaget for det meste av hva vi gjør på visuell kunst. Tegningen kan være en plan for arbeid i 3- dimensjonal teknikk eller som egen studie. Vi tegner med blyant, kull, kritt, men også med pensel.
- Maleri. Elevene får grunnleggende undervisning i fargelære, men mer sentralt er den erfaring de får gjennom å eksperimentere med farger og materialer. Vi bruker i hovedsak akrylmaling og akvarell.
- Grafikk er en fellesbetegnelse for kunst med større opplag hvor en plate blir bearbeidet og klargjort for trykking. Vi arbeider med linotrykk, tresnitt, dyptrykk på kobber eller plexiglassplate, silketrykk
- Skulptur er et tredimensjonalt kunstverk av enhver type. Vi arbeider for eksempel med papirmaché, metalltråd, gips, leire, tre, kleberstein, gjennbruksmaterialer.
- Leire. Vi arbeider med leire som skulptur, men også som bruksform.
- Andre teknikker: collage, mixed media, spray – street art, stofftrykk, silkemaling m.m.
Refleksjon
Vi reflekterer over eget arbeid. Vi tolker og reflekterer over profesjonell kunst. Vi undres. Vi utvikler egne meninger om det vi ser på. Vi tolker hverandres arbeid.
Utstilling
Arbeidsformene i visuell kunst er allsidig og gjerne lekende. Vi arbeider ikke nødvendigvis målrettet mot en utstilling, men vi har gjerne et tema hvert halvår som blir en samlende faktor for utstillingen som vi har to ganger i året.
Undervisningen foregår mandag, onsdag og torsdag avhengig av hvilken aldersgruppe og lærer man får tildelt.
Skriv gjerne ønsket dag/mulig dag i kommentar i påmeldingen.
Søk om plass