SpråkløyperProsjektet er gjennomført og verktøyet er blitt implementert i barnehagens virksomhet. Prosjektets formål Skape økt bevissthet for utvidet bruk av barnebøker som en integrert del av et godt språk- og lekemiljø i en flerkulturell barnehage. ”Språkløyper” som verktøy kombinert med temasirkelen «På reise i bøkenes verden» Vekt på danning og kulturelt mangfold i bruk av bøker og omskaping av rom. Vi legger vekt på følgende satsingsområder Pedagogisk ledelse - barnehagen som lærende organisasjon ved å gjøre oss kjent med verktøyet ”Språkløyper”. Danning og kulturelt mangfold med bøker som utgangspunkt. Utvide språkmiljøet for alle barn ved at foreldrene oppmuntres til å lese bøker på morsmål hjemme ved å lage bokkasser i barnehagen. Målgruppe Personalet i Storgaten barnehage Gjennomføring Prosjektgruppe på tre som ledes av styrer. Følge ”metodikken i Språkløyper på planleggingsdager og 10 personalmøter Skriftlig dokumentasjon, foto og film av prosessene med utvidet metodebruk for bøker samt praksisfortellinger og observasjoner som utgangspunkt for felles refleksjon Seminar med veileder Aktuelle kurs innenfor satsingsområdet ”Et godt læringsmiljø for alle barn” Styringsgruppa bruker erfaringene i det tverrfaglige ”Praksisnettverk barn og rom” ved UiA Begrunnelse for søknaden/kartlagt kompetansebehov Barnehagen jobber inneværende år med ”Barn og rom”, og leken har gjennom flere prosjekter vært utgangspunkt for utvikling av barnehagen som lærende organisasjon. Prosjektene har satt i gang mye refleksjon og gitt ny kunnskap som vi vil sammenkople/ videreføre og videreutvikle. Vi ønsker å prøve ut hvordan bruk av bøker som inspirasjonskilde for barn og voksne kan sammenkoples med omskaping av rom både inne og ute. Pedagogene vil gjennom ”Språkløyper” ha ansvaret for å implementere den nye kunnskapen på avdelingene og utvikle mulighetene bøker kan gi for et godt språk- og lekemiljø. Hele personalet vil gjennom bruk av ”Språkløyper” få økt bevissthet på egen praksis om valg og bruk av bøker og ny kunnskap som forbedrer vår praksis. Språkkofferter er et supplement i vår barnehage. Vi vil lage flere i noen bøker. Vi vil bruke erfaringene fra prosjektet til å gi hele personalet en økt bevissthet og trygghet til å bruke bøker på utvidende måter for å kunne gi gode og utviklende opplevelser for alle barn.