Sentrum - fra hei til hei

Månedens tur august 2016.

I sommermånedene viser Grimstad sentrum seg fra sin beste side. Det yrer av liv både i sentrumsgater og langs havna. Hva med å kombinere byturen med en fottur på heiene som omkranser byen? Fra toppene kan man nyte utsikten fra flere vinkler og få et fint overblikk over byen.

Turen er lagt opp som en rundtur med flere start og stopp punkt (se kart med parkeringsanvisning). Hele rundturen går innom alle Grimstads fem heier og er ca 4,5 km lang, men her er mange valgmuligheter og det er fullt mulig å besøke bare en eller to av heiene. Kartet viser med stiplet rute noen avkortingsalternativer. Postkassen er plassert på toppen av Binabben, så for de aller minste kan man velge å bestige bare denne toppen.

Terrenget er variert og man bør ha godt skotøy. Kirkeheia og Vardeheia egner seg for sykler, barnevogner og rullestoler, mens opp- og nedstigning til Fløyheia, Møllerheia og Binabben går på sti i til dels kupert terreng.

Postkassen blir stående på toppen av Binabben i hele august. Registrer deg med navn og telefonnr og delta i trekning av gavekort og flotte turbøker fra Friluftsrådet sør.

Kart

Kart over turen fra hei til hei i sentrum (PDF, 2 MB)

Turbeskrivelse

Turbeskrivelsen tar utgangspunkt i parkeringsplassen ved Grimstad kirke, men du kan starte turen ulike steder i byen.

Første topp er Kirkeheia (27 m.o.h.). For å komme til toppen går du inn på kirkens område og tar til høyre langs kirken. Her er det et flott parkområde i tilknytning til kirken. Følg stiene ut på toppen av platået.

Følg stien/veien tilbake til kirken og gå ned til Arendalsveien. Ta til venstre på Arendalsveien og følg veien oppover til du kommer til et skilt på høyre side merket Binabben. Her starter oppstigningen til Binabben. Dette flotte turområdet er eid og driftet av Grimstad Byselskap. Følg stien og skiltene til toppen av Binabben (58,5 m.o.h.). På toppen er det en panoramaskive som viser hva som ligger i de ulike himmelretninger. På Binabben har man nesten 360 graders utsikt over innland, by, havn, skjærgård og hav.

Når du går ned fra selv Binabb-høyden, holder du til til høyre og følger stien nedover mot Biodden. Stien er skiltet. Stien kommer ned i boligfeltet mellom to garasjer. Følg veien nedover og ta til høyre nederst ved parkeringsplassen. Følg veien til du kommer til bryggeområdet, og gå langs brygga til du kommer til Odden-senteret. Herfra må du krysse gaten for å komme opp Jørgen Bangsgate (gaten som ligger ved inngangen til Arresten P-hus). Eventuelt kan du ta opp Storgata ved lyskrysset for et kortere turalternativ.

Fra Jørgen Bangsgate tar du til høyre opp Vardegaten og følger Høyvardeveien til toppen. Her ligger Vardeheia, (41 m.o.h.). Også dette friområdet er eid av Grimstad Byselskap.

Fra Vardeheia tar du til høyre og følger Høyvardeveien ned til Lillesandsveien. Her tar du til høyre. Ta til venstre i krysset når du kommer ut på Vestregate. Følg Vestregate via Lillegate til Storgaten. Ta til venstre og følg Storgaten oppover forbi Fuhr-området.Området der vingården lå, er nå en byggeplass.

I enden av Fuhr-området tar du til høyre på Frivoldveien. Følg denne til du kommer til et busstopp på høyre side. Her starter stien med oppstigning til Fløyheia. Stien er merket med påler som Knut Hamsuns ruslespor, og beskrivelser fra boka  ”På gjengrodde stier” er gjengitt flere steder. Stien er stedvis bratt, men husk på at Knut Hamsun selv var 86 år da han gikk her. Følg stien opp til Fløyheia (63,5 m.o.h.). Her har du fint utsyn over hele sentrum, hav og omegn.

Følg den merkede stien videre utover platået. Du har flott utsyn mot havet i front og sentrum til høyre. Det siste stykket mot den siste toppen Møllerheia (41,9 m.o.h.), har bratte skrenter på høyre side så her bør man være litt oppmerksom dersom man har med barn.

Fra Møllerheia går nedstigningen til venstre langs gjerdet. Ta trappene ned langs leilighetsbygget og ut på Kirkegaten. Ta til venstre i Kirkegaten og opp til parkeringsplassen ved kirka igjen.

God tur!

Fant du det du lette etter?