Veråsheia på Vik

Månedens tur april 2016.

Våren har kommet til Grimstad! Det er tid for turer i skog og mark. Veråsheia er et fantastisk og lett tilgjengelig turmål med flott utsikt både over hav og innland. Turen går i nærområdet på Vik og er et utmerket sted å møte våren på.

Runden fra Vik over Veråsheia er forholdsvis lettgått, men har noen partier som er mer ulendte og krever at man har godt fottøy. For de aller minste er det beskrevet et kortere alternativ. Turen går hovedsaklig på sti og er dermed ikke egnet for barnevogner, rullestoler og sykler. Men det er mange alternative asfalterte og gruslagte veier i området som passer til dette.

Kart

Kart over turen til Veråsheia (PDF, 668 kB)

Hvordan kommer jeg til Veråsheia?

Turen over Veråsheia har to utgangspunkt med mulighet for parkering. Vi anbefaler at man starter på Fjære skoler. Skolen ligger ca 3 km øst for Grimstad sentrum. Ta Arendalsveien fra sentrum forbi Vikkilen. Ta til høyre når du kommer opp på FV 420 og ta første vei til venstre igjen (forbi Joker). Ta til venstre igjen første innkjørsel.

Dersom man ønsker en kort topptur er det også mulig å parkere på en liten parkeringsplass på høyre side av veien som går ned til Moysanden. Følg Fv 420 mot Fevik. Ta til høyre der det er skiltet til Moysanden. Følg skiltene til Moysanden til høyre der veien deler seg. Etter ca 400 m kommer du til en liten gruslagt parkeringsplass på høyre side av veien.

Den lange runden er ca 5,5 kilometer, mens det er en drøy kilometer på den korte runden.

Turbeskrivelse

Fra Fjære skoler følger du Bringsværveien til Joker og Bringsværmoen til FV 420. Ta undergangen under FV 420 og ta til venstre langs 420 og første vei til høyre mellom postkassestativ og oransje hus. Følg veien. Når veien ender, følger du stien som går inn langs jordet. Ved enden av jordet kommer du til en fotballbane. Her tar du stien ned til høyre langs jordekanten. Følg stien ned og opp igjen, inn i skogen. Stien tar skarpt til venstre og svinger så til høyre før den tar rett opp igjennom en liten steinrøys. Følg så stien gjennom skogen til du kommer til en hvit liten hytte. Platået bak hytta er toppen av Veråsheia.

Veråsheia tilbyr fantastisk utsikt over Grimstads skjærgård og innland. Platået er forholdsvis stort og her er mengder av flotte klatretrær! Spis gjerne litt niste her, mens du nyter utsikten og skriver navn og telefonnr i postkassen! Nedstigning starter ved hytta. Følg stien nedover til du kommer til veien og det alternative startpunktet. Ta til venstre på veien og gå ca 400 m til enden av jordet. Ta her til venstre inn på stien og følg denne gjennom Bjørkedalen til du kommer ut på grusveien. Ta til høyre her og gå til du kommer til RV 420. Følg sykkelstien langs 420 og ta veien gjennom byggefeltet på høyre side av fylkesveien til du kommer tilbake til Fjære skoler.

Postkassen

Postkassen med registreringsboka er plassert på toppen av Veråsheia og blir stående til 15.mai. Her kan du registrere deg med dato, navn og telefonnr og delta i trekning av turbøker og gavekort.

Fant du det du lette etter?