
Fiolinen er et allsidig instrument som kan brukes til de fleste sjangere. Dette er noe vi legger vekt på under fiolintimene ved kulturskolen. Her kan elevene selv velge hvilken sjangrer de ønsker å spille og selv komme med låtønsker. Dersom man spiller musikk man er glad i, øker motivasjonen til selvøving, som er veldig viktig når man spiller et instrument som fiolin.
Vi tilrettelegger undervisningen til ulike nivå og har som mål og bidra til god teknikk, notelesing, innlevelse og musikkglede!
Fagplan fiolin
Fiolin er et instrument med lange tradisjoner innen klassisk musikk, og har en etablert rolle i den moderne populærmusikken. I dette faget spiller elevene både etter klassisk musikk tradisjon (Bach, Mozart, Grieg osv.) og rytmisk musikk tradisjon (pop, rock, jazz).
Elevene velger om de vil konsentrere seg på en bestemt sjanger eller spille all slags musikk. De som ikke har eget instrument hjemme kan leie en fiolin på kulturskolen.
Grunnleggende spilleteknikk:
- hvordan å holde instrumentet,
- høyrehåndsteknikk (detaché, legato staccato, pizzicato),
- venstrehånd teknikk med fokus på intonasjon i første posisjon. Elever spiller non vibrato.
- Opplæring i notesystem (skrive og lese) med fokus på noteverdier og tonehøyder. Introduksjon til dynamikk, agogikk og artikulasjon. Improvisasjon basert på imitasjon. Komponering av enkle melodier. Mestring av klang og formidling basert på stykker innen klassisk og rytmisk musikk. Elevene lærer seg om vedlikehold av fiolin.
Elevene videreutvikler spilleteknikk og instrumentalferdighetene:
- høyrehåndteknikk: spiccato, sol ponticello, sol tasto, osv. Introduksjon til rytmisk musikk teknikk: chopping
- venstrehåndteknikk: vibrato og posisjoner
- Elevene lærer mer om musikkteori (introduksjon til intervaller, kvintsirkel og akkorder) samt historisk bakgrunn for stykkene de jobber med. I tillegg til undervisning på akustisk fiolin, får elevene mulighet til å spille på elektrisk fiolin. Opplæring i musikkteknologi ifb. elektrifisering av fiolin. Improvisasjon basert på dur-moll skalaer og blues-skala. Komponering og arrangering av egne låter og/eller stykker.
Elevene videreutvikler spilleteknikken basert på avanserte stykker fra den klassisk musikklitteraturen (Kreutzer, Bach, Mozart, Paganini, Grieg osv.) med fokus på interpretasjon og musikkformidling.
Elevene skal lære om historiske epoker innen klassisk musikk og sjangere innen rytmisk musikk.
Musikkteori: Funksjonsharmonikken, kirke tonearter og pentaton skalaer. Rytmisk musikk improvisasjon: praktisk bruk av kirketonearter, blues-skala og pentaton skalaer. I tillegg lærer elevene seg om besifring og notasjon innen rytmisk musikk. Komponering og arrangering av egne låter og/eller stykker.
Stryk på Sørlandet
Stryk på Sørlandet er kulturskolene i Agders felles satsing for strykelevene i kulturskolene. Det avholdes vanligvis to seminarer hvert år, et på høsten og et på våren. Hovedinnholdet på seminarene er samspill. Disse samlingene er en del av tilbudet strykeelevene får i sin kulturskole.
På seminarene er elevene delt inn i orkestre ut ifra nivå og alder. Forberedelse til seminaret skjer på elevenes kulturskoleundervisning.
Søk plass