Inkluderende lek

Barnehagebasert utviklingsarbeid

Barnehageåret 2023-2024 startet vi opp med utviklingsarbeidet «Spesialpedagogikk og inkluderende praksis». Utviklingsprosjektet pågår fortsatt.

Sammen med de andre kommunale barnehagene og skolene deltar vi også i et prosjekt som heter «Helsefremmende barnehager og skoler» Det er initiert av Agder fylkeskommune og handler om barns lek.

Regional kompetanseheving

Med bakgrunn i den nasjonale strategien er det utformet en plan for barnehagebasert kompetanseutvikling regionalt. Dette er et samarbeid mellom Universitet, kommuner og barnehager. 

Barnehagebasert kompetanseutvikling innebærer at barnehagen deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. I tillegg deltar ressursgruppa i lærende nettverk sammen med andre barnehager, med Universitet i Agder som veiledere. Hensikten er å utvikle barnehagens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter, og bidra til å realisere rammeplanens intensjoner og krav.

Inkluderende miljø

Et inkluderende og trygt barnehagemiljø er avgjørende for barns utvikling, og det er vårt satsningsområde. Rammeplan sier: I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og være i positivt samspill med barn og voksne.

Barna skal være en del av et trygt fellesskap. De skal få erfare i samspill med andre og utvikle sosiale ferdigheter. Forutsigbarhet, stabilitet og trygghet i nær relasjon til andre er viktig for små barn.

Personalet jobber hele tiden med å gi barna gode erfaringer gjennom trygge relasjoner. Dette styrker barnets selvbilde, øker trivselen og bidrar til positiv utvikling.

Trygge barn har et godt utgangspunkt for å lære og oppleve mestring.

Vi arbeider med inkludering i og gjennom lek, og med å skape gode relasjoner og samspillsmønstre. Vi ser på arbeidet med relasjonen mellom voksne og barn,

barna imellom og mellom voksen-voksen, som sentralt og viktig for å sikre barna en god psykososial utvikling. Barnehagen skal være et godt sted å være for alle barn.

Plan for psykososialt barnehagemiljø

I Eide barnehage jobber vi kontinuerlig med å fremme et trygt og inkluderende barnehagemiljø, og med å oppdage, undersøke og forebygge alle former for utenforskap. I alt arbeid som handler om kommunikasjon og samspill, er alltid relasjonen den voksnes ansvar. Vi stopper krenkelser og følger opp med egnede tiltak og varierte aktiviteter slik at alle barn skal føle seg som en del av et felleskap.

Barnehageeier har utarbeidet en plan for trygt og godt psykososialt barnehagemiljø, som vi bruker i arbeidet.

Autoritativ voksenstil

Målet er at alle som jobber i Eide barnehage har en autoritativ voksenstil, og legger til rette for et inkluderende lekemiljø for barna. Teori og forskning knyttet til det autoritative perspektivet understreker at autoritativ voksenstil er det beste for barns utvikling. Denne voksenstilen er en viktig del av barnehagens pedagogiske plattform og de ansattes felles forståelse. Prisippet går ut på at de voksne utøver sitt yrke i en dynamisk kombinasjon av varm relasjonsbygging til barnet og en tydelig voksenstil når det gjelder å sette krav og grenser.

Voksne som opptrer tydelig sammen med barn, og viser dem respekt, varme og innlevelse, skaper optimale forutsetninger for utvikling.

Voksenrollen skal være preget av varme og respekt for barnet både gjennom relasjonsbygging og gjennom å sette grenser.

Målet er å utvikle varme og grensesettende voksne som hjelper barnet med å gjøre gode valg i ulike situasjoner.

God stemning

Vi er opptatte av at den gode stemningen på huset skal prege vår barnehage.

Vi skal være lekne voksne som sprer glede. Det er med på å bidra til å skape den gode stemningen.

Store og små i Eide barnehage er opptatte av å stå sammen og hjelpe hverandre.

Vi samarbeider godt på tvers av avdelingene. Vi verdsetter foreldresamarbeidet høyt. Vi ønsker at Eide barnehage skal være et godt sted for barn, foreldre, ansatte og andre besøkende eller samarbeidspartnere.