Vil skape mer åpenhet med fulltekstpublisering

To av kommunens enheter har nå startet med fulltekstpublisering av dokumenter. Dette skal gjøre det enklere for innbyggerne å få innsyn i ulike saker, og vil være med på å fremme enda mer åpenhet i kommunen.

Planavdelingen var først ut med å ta i bruk fulltekstpublisering. Dette skjedde helt i starten av april, og kommunens byggesaksavdeling har deretter fulgt etter.

Fulltekstpublisering vil si at alle innkommende og utgående dokumenter publiseres i fulltekst. Disse dokumentene vil du få tilgang til å lese eller laste ned med en gang, og en slipper arbeidet med å søke om innsyn.

Senest tre dager etter at kommunen har mottatt et dokument, skal dette være mulig å finne på eInnsyn. Før de blir publisert der, vil de bli gjennomgått slik at man er helt sikker på at personvernet er ivaretatt.

Det vil fortsatt være noen dokumenter som unntas offentlighet av for eksempel personvern- eller konkurransehensyn. Innbyggere eller bedrifter bør imidlertid være klar over at dokumenter hos plan- og byggesaksavdelingen som hovedregel vil publiseres i fulltekst.

Ordningen vil gjøre det lettere for de som er involvert i ulike saker å følge med på det som skjer, samtidig vil det bli mindre press på kommunens ansatte, som i dag opplever å bruke svært mye tid på innsynsbegjæringer.

På lengre sikt ønsker kommunen at ordningen skal bli tatt i bruk i alle kommunens enheter og sektorer. Når dette skjer, er foreløpig ikke klart.