Ida M. Halvorsen blir direktør i Fjæreheia Amfi

En av Norges mest erfarne kulturledere blir direktør i Fjæreheia Amfi.

– Scenen er helt magisk, jeg gleder meg, sier den nye direktøren i en pressemelding.

Ida Margareta Halvorsen går til direktørjobben for den unike scenen i steinbruddet utenfor Grimstad fra stillingen som direktør for markedsføring og kommunikasjon ved Nationaltheatret i Oslo.

Jeg gleder meg til å utvikle det jeg opplever som en av landets mest magiske scener. Sammen med styret, Ibsenkompaniet, gode krefter i regionen og i norsk kulturliv skal jeg gjøre mitt beste for å skape en opplevelses- og møteplass som det går gjetord om, sier Ida Margreta Halvorsen.

Halvorsen har bakgrunn fra scenekunst, forlagsbransjen og næringslivet. Ved Nationaltheatret har hun i løpet av de siste 11 årene bidratt til å revitalisere den ærverdige teaterinstitusjonen med økt publikumsbesøk, flere egeninntekter og styrket posisjon som resultat.

Fjæreheia Amfi er en særegen utendørsscene i et gammelt steinbrudd utenfor Grimstad. Amfiet har klare paralleller til det romerske verdenskjente amfiet Arena de Verona i Italia. Scenen har vært en del av teateret Kilden i Kristiansands virksomhet, men ble overtatt av Grimstad kommune i 2023. Driften av amfiet er nå skilt ut som et kommunalt aksjeselskap med et selvstendig styre.

– Med Ida Margreta Halvorsen som direktør har vi fått det beste utgangspunktet for å lykkes med våre store ambisjoner for Fjæreheia Amfi. Halvorsen har en bred og lang karriere med solide resultater fra norsk kulturverden, hun er dypt personlig engasjert i feltet. Dessuten er hun utdannet siviløkonom og er kyndig innenfor markedsføring og kundeutvikling. Og som om ikke det er nok; Ida kan sin Ibsen. Blant annet fordi hun i flere år har arbeidet med The International Ibsen Award, verdens største teaterpris og Ibsenfestivalen», sier Kjersti Løken Stavrum, styreleder for Fjæreheia Amfi AS.

Henrik Ibsen skrev sitt første teaterstykke mens han jobbet som apotekerlærling i Grimstad på 1840-tallet. Amfiet i Grimstad har derfor helt siden starten hatt en særlig tilknytning til Ibsens dramatikk. I juli setter Ibsenkompaniet opp det klassiske Ibsen-stykket Brand i amfiet.

Ibsen, som ved siden av Shakespeare er verdens mest spilte dramatiker, hadde sin kunstneriske oppvåkning i Grimstad da revolusjonene preget Europa. Jeg ønsker at hans uredde stemme og evne til å skape noe helt nytt, skal prege publikums opplevelser i Fjæreheia. Om det så er teater, konserter eller andre live-opplevelser, sier Halvorsen.

– Vi skal sette Fjæreheia Amfi på kartet nasjonalt og internasjonalt, skape et rikt innhold med teater, konserter og andre kulturuttrykk, og bidra til et vitalt kulturliv i Grimstad og sørlandsregionen, legger hun til.