Tilbyr nå vaksine mot Apekopper (mpox)

Grimstad kommune tilbyr nå vaksine mot Apekopper. Foreløpig er det kun enkelte personer som får dette tilbudet.

I likhet med mange andre kommuner i landet, vil Grimstad kommune nå starte opp med tilbud om vaksine mot Apekopper (mpox).

Tilbudet om vaksine er foreløpig tilgjengelig for:

• menn eller transpersoner som har sex med menn, og som er hiv positive eller står på hiv-PrEP.
  • menn eller transpersoner som har sex med menn, og som har risikoatferd (hyppig partnerbytte, tilfeldig sex, gruppesex og chemsex) og som har hatt syfilis, gonoré eller klamydia siste 24 måneder.
  • menn som har sex med menn og transpersoner med risikoatferd (hyppig partnerbytte, tilfeldig sex, gruppesex og chemsex).

Vaksinasjonen er gratis. Den gis over 2 doser med 28 dagers mellomrom. Personer som eventuelt får påvist mpox etter første dose, skal ikke ha andre dose.

Vaksinen kan man få på Brannstasjonen legesenter (vaksinasjonskontoret). Du må bestille time på forhånd. Det gjøres enten ved å sende mail til vaksinasjonskontoret@grimstad.kommune.no eller ved å ringe telefonnummer: 47 70 00 99.

Les mer om Apekoppvaksinen på nettsiden til Grimstad kommune.