Grimstads kommuneblomst

Stemorsblom, stemorsblomst eller natt og dag (vitenskapelig navn: Viola tricolor) er en ett- eller toårig planteart i fiolfamilien. 5–30 cm høy, med grenet stengel og avlange blad. Av de fem kronbladene er det nedre hvitt eller gulhvitt, de to mellomste lysfiolette og de to øverste mørkfiolette, men ellers kan fargene variere. Navnet Natt og dag hentyder til de mørke og lyse kronbladene.

I Norge er stemorsblomst vanlig på tørre steder eller som ugress gjennom hele landet. Flere kulturformer og hybrider dyrkes som prydplanter. Stemorsblom blomstrer mest hele året, bare det ikke blir for vått. Planten er mest vanlig i Sør-Norge; den er å finne langs havstrand, veikant, berg, skogbryn og lignende.

Stemorsblom brukes i folkemedisinen mot hudsykdommer, luftveiskatarr, kikhoste, blærekatarr og som urindrivende middel.

Kilde: Store norske leksikon og Wikipedia