Forskerne fra Oxford Research beskriver hvordan dette målet kan nås ved å skape endringer i deltakernes holdninger og atferd: «De grunnleggende endringsteoretiske sekvensene i Prosjekt Frihet kan sies å være at deltakernes gjenkjennelse, refleksjon, erkjennelse og innsikt skal føre til holdningsendringer, og deretter atferdsendringer» (s.13 i rapporten fra Oxford Research).
Endringer kan vi ikke tvinge frem, men de ulike oppleggene Prosjekt Frihet har skapt forsøker å forebygge og endre ved å gi ny kunnskap og bevissthet. Dette gjøres blant annet gjennom å informere deltakere om blant annet norsk lov knyttet til mobbing, og rettigheter knyttet til det enkeltes menneskets frihet til å bestemme over eget liv. Endringene prosjektet ønsker å skape handler ikke om å endre enkeltmenneskers religion, kultur eller tradisjon i seg selv, men å fokusere på hvordan vi i felleskap kan skape et godt læringsmiljø, skolemiljø og samfunn innenfor rammene og mulighetene norsk lovverk gir.
Metode
Metoden som ligger til grunn for undervisningsopplegget er konstruktivistisk læringsteori.
Konstruktivistisk læringsteori handler kort fortalt om å gå fra kjent til ukjent. Dette gjør man i en læringssituasjon gjennom å ta tak i kjente konstruksjoner og kjent kunnskap i et menneskets bevissthet og erfaring, og bygge videre på dette på veien til ny kunnskap. Dette vil man se i Prosjekt Frihet sine kurs og opplegg ved at det tas tak i gjenkjennbare situasjoner, det konkrete og nære, før det snakkes om lovverk og ulike kulturer og samfunn på en mer generell og overordnet måte.
Undervisningen baserer seg i tillegg på dialog, og deltakernes egne eksempler og refleksjoner blir viktig å ta på alvor og bygge deler av undervisningen på.
Undervisningen har som mål å forebygge gjennom å gi kunnskap og skape selvrefleksjon. I undervisningen vektlegges det derfor å snakke om den enkeltes opplevelse og ansvar, samtidig som det gis kunnskap om norsk lovverk og hvordan det offentlige kan bidra dersom enkeltpersoner utsettes for mobbing eller negativ sosial kontroll.
Struktur
Prosjekt Frihet baserer seg på konstruktivistisk læringsteori og dialog. Dette påvirker strukturen i vårt materiell, og skaper både en bestemt metode og en tydelig fleksibilitet.
Prosjekt Frihet – Voksen
Undervisningsopplegget for voksnopplæringen består av 4 deler som alle bygger på hverandre, men har ulike fokusområder. Det anbefales å følge denne oppbygningen og tilrettelagte progresjon, og gjerne fordele de 4 delene ut over 4 uker. De 4 delene har følgende hovedoverskrifter: Skolemiljø, Sosial kontroll, Retten til å bestemme over eget liv og Kulturpoliti eller fri?
Undervisningsopplegget består av en PowerPoint presentasjon (PPT) som kan brukes i undervisning, og en veiledning skrevet for den som underviser (PDF). Veiledningen inneholder en beskrivelse av hva som er intensjonen med den enkelte foilen, hva som kan være lurt å huske på, forslag til eksempler og noen erfaringer fra undervisningen ved voksenopplæringen i Grimstad eller andre steder. I tillegg finnes der en ordbank som har trukket ut noen viktige nøkkelord fra undervisningen. Denne kan for eksempel brukes som en forberedelse for både underviser, deltakere og eventuelt tolker, eller den kan brukes underveis og etter kurset.
Prosjekt Frihet – Livsmestring
Materialet er tilpasset anbefalingene i integreringsloven som trådte i kraft 1.1.21 og består av en PPT på 10 foiler, samt en veileder.
Innholdet i undervisningsopplegget tar utgangspunkt i setningen «Retten til å leve et fritt og selvstendig liv», og deler denne opp i tre emner: Selvstendighet, rettighet, frihet. Hver av disse tre emnene behandles etter strukturen refleksjon, begrep, lovverk (eller beskrivelse) og eksempel. I tillegg er starten på undervisningen fokusert på ulikhetene mellom kollektivistiske og individualistiske samfunn.
Prosjekt Frihet – UNG
Dialogverktøyet for ungomsskole og videregående skole er et opplegg beregnet på 2 skoletimer. Materialet har også konstruktivistisk læringsteori og dialog som viktige metodiske prinsipp. Fellesnevner i materialet er press, hvor man sammen med elevene forsøker å utforske hva hverdagspresset kan komme av, hvilken makt det kan ha i livene til ungdommene, konsekvenser det kan få, og mulighet til å stå imot. Dette verktøyet består også av en PPT og det er skrevet en veileder. Begge deler finnes nedlastbart.