Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen

Formålet med spesialpedagogisk hjelp er å gi barnet tidlig og nødvendig hjelp, for eksempel i språklige, sosiale og motoriske ferdigheter.

Vilkåret for å få spesialpedagogisk hjelp er at barnet har et behov som skiller seg fra, eller er mer omfattende enn det behovet barn på samme alder vanligvis har. Retten til spesialpedagogisk hjelp følger av barnehageloven §31

Et barn kan ha behov for spesialpedagogisk hjelp fra fødsel. Den øvre grense for spesialpedagogisk hjelp er vanligvis det kalenderåret barnet fyller seks år. Dersom barnet har fått utsatt skolestart har barnet rett til spesialpedagogisk hjelp frem til barnet begynner på skolen. Retten gjelder uavhengig av om barnet går i barnehage eller ikke. 

De aller fleste barn går i barnehage. Er du bekymret for ditt barns utvikling, tar du først kontakt med personalet i barnehagen. Barnehagepersonalet skal følge med på alle barns trivsel og helhetlige utvikling, blant annet gjennom observasjoner i hverdagen, samspill med det enkelte barn og barnegruppen og i samarbeid med foreldre. Barnehagen kan ved behov be om støtte til analyse og tiltaksutprøving, fra pedagogisk veileder i PPT, før en vurderer en henvisning for sakkyndig vurdering

Dersom barnet ditt ikke går i barnehage, og du er bekymret for ditt barns utvikling, kan du ta direkte kontakt med PPT.