Målet for opplæringen er å kunne:
Skape og produsere
- Produsere og redigere tekster, samt følge gitte formkrav som skriftstørrelse, linjeavstand, skrifttype og topp- og bunntekst
- Bruke bildeverktøy i sammensatte tekster slik som beskjæring, rotering og tekstbryting
- Produsere og redigere muntlige og sammensatte tekster
- Bruke digitale verktøy i skapende prosesser som for eksempel å skape tredimensjonale figurer og eksperimentering med lyd
- Utforske matematiske egenskaper og sammenhenger ved å bruke programmering, for eksempel funksjoner
- Bruke programmering til å utforske og forstå teknologiske systemer med en sender og en mottaker, samt simulere utfall
- Lagre filer, tekst, bilder som er lett å finne tilbake til
Digitale ressurser: Excel, Scratch.mit.edu, Pyton, Micro:bit, LEGO EDU, GeoGebra, Word, PowerPoint, Lingdys, IntoWords, Gimp, Minecraft EDU, Audacity, Office 365
Samhandle og kommunisere
- Bruke samskrivings-verktøy
- Velge og bruke passende presentasjonsverktøy for å kommunisere om faglige emner og aktuelle tema
- Lage, gjennomføre og presentere egne digitale undersøkelser
- Utforske ulike plattformer for digital samhandling, i forum med og uten ansvarlig redaksjon
Digitale ressurser: Word, PowerPoint, Gimp, Audacity, Forms, Samtavla, GeoGebra, Teams og ClipChamp
Kildebruk
- Søke og finne relevante kilder og avgjøre om disse er gode og pålitelige samt gjøre rede for valg av kilde
- Sammenligne kilder og vurdere kritisk
- Oppgi kilder etterrettelig
- Bruke digitale verktøy til å fremme forskjellige synspunkt og vite hvordan data kan være manipulert, samt drøfte hvor gyldige og relevante funnene er
- Forklare opphavsrett, åndsverkloven, plagiat og personvern
- Kjenne til «Vær-varsom»-plakaten og «Tekstreklame»-plakaten
Digitale ressurser: Nettleser, Dubestemmer.no, Delrett.no, Faktisk.no
Digital livsmestring
- Bruke ulike støttefunksjoner i et program for å bearbeide innhold/tekst slik som søkefunksjon, stavekontroll, snarveier på tastaturet og engasjerende leser
- Velge ut og bruke ulike verktøy og digitale løsninger hensiktsmessig for ulike formål herunder jobbsøknad og e-post
- Være nysgjerrig og i stand til å utvikle egen digitale kompetanse videre
- Forstå og anvende ulike typer kart og digitale verktøy til å orientere seg i kjente og ukjente omgivelser
- Ha kunnskap om og kunne bruke ulike digitale verktøy, for å kunne velge mellom disse for å presentere emner
- Være bevisst egen digital identitet og ha kunnskap om hvordan egen aktivitet kan påvirke selvbilde og egne grenser
- Kjennskap til sentrale lover, regler og normer for oppførsel på nett, og kjenne til hvilke konsekvenser brudd på disse kan føre til
- Inneha strategier for best mulig å håndtere påvirkning, uønskede hendelser og mobbing i sosiale medier
Digitale ressurser: Kunne regler for bruk av PC på skolen, Lingdys, IntoWords, Office 365, Teams, Lexin, Ki.us.agderskolen.no, Dubestemmmer.no, Google maps, Google Earth
Digital bevissthet
- Utforske hvordan algoritmer kan skapes, testes og forbedres, og være bevisst på hvordan algoritmer kan være manipulert og styrende
- Identifisere og reflektere over hvordan appropriasjon brukes i medier og populærkultur
- Utforske og drøfte hvordan digitale medier påvirker og kan brukes til å påvirke
- Reflektere over hvordan ulike fora på nett (med og uten ansvarlig redaksjon) påvirker samfunnsdebatten
Digitale ressurser: Internett, Film, TV, Sosiale medier, Dele=Delta