Lese- og skriveopplæringen foregår både digitalt og analogt. Læreplanen i norsk etter 2. trinn sier at «Elevene skal kunne lese med sammenheng og forståelse på papir og digitalt, og bruke enkle strategier for leseforståelse» og «Elevene skal skrive tekster for hånd og med tastatur».
Læreplan i norsk (Udir.no)
Læreren tilrettelegger for læringsaktiviteter og avgjør når det er mest hensiktsmessig å bruke digitale verktøy eller papir for å ivareta kompetansemålene.
Å lese tekst på papir og digitalt er en forutsetning for livslang læring. Det er også en forutsetning for å delta aktivt i samfunnslivet på en kritisk og reflektert måte.
Dette forutsetter at elevene får opplæring i alle sider av lesing og i ulike lesestrategier, både analogt og digitalt.
Lese på digitale flater
Digitale tekster gir elevene ulike muligheter, men også noen utfordringer. Når elever jobber med digitale tekster, kan læreren lettere tilrettelegge og tilpasse tekstene til elevenes nivå uten at det blir synlig for medelever.
I tillegg har digitale tekster muligheter for lese- og skrivestøtte. Det kan gjøre tekstene mer tilgjengelig for elevene, for eksempel med skriftstørrelse, talesyntese og bildestøtte.
Utfordringer ved digitale tekster kan være at det er lettere å bli distrahert og vanskeligere å få oversikt over teksten. Forskning viser at elever også kan overvurdere forståelse og læringsutbytte når de leser digitalt.
Det er derfor viktig å utvikle gode strategier og lære hvordan man bruker digitale tekster på en hensiktsmessig måte.
Kommunale planer
Skrive på digitale flater
Å skrive på tastatur i begynneropplæringen har flere fordeler. Elevene skriver uten å måtte forme bokstaver og uten å måtte tenke på skriveretning og blyantgrep. De kan ha oppmerksomheten rettet mot andre sider av skriveprosessen, blant annet rettskriving og innhold.
Når elevene skriver med lydstøtte på tastatur, får de trening i å koble bokstav til riktig lyd. De kommer derfor tidlig i gang med å utforske skriftspråket og produsere egne tekster.
Dette kan motivere og gi en god innfallsport og støtte til lesingen. Å arbeide med digitale tekster gir også mulighet for å samskrive og bearbeide tekster i fellesskap.
Når elevene skriver på nettbrett, bruker de tastaturet. I tillegg er det viktig å eksperimentere med bokstaver i lek og håndskrift. Skolen prioriterer systematisk arbeid for å utvikle funksjonell håndskrift på papir.
I den videre opplæringen legger læreren til rette for skriveaktiviteter både digitalt og på papir ut fra kompetansemålene de jobber med.
Lese- og skrivestøtte
De digitale enhetene og programmene elevene bruker har flere muligheter for lese- og skrivestøtte. Eksempler er stavekontroll, talesyntese, opplesing av tekst og innstillinger i tekstformatet som gjør tekstene mer tilgjengelig.
I de kommunale skolene i Grimstad kan alle elever bruke lese og skrivestøtteprogrammet IntoWords.
Dysleksi
Elever med dysleksi har rett til tilrettelegging og kompenserende hjelpemidler. Foresatte i samarbeid med skolen søker NAV om programvare med lese- og skrivestøtte. I Grimstad kommune søkes det om Lingdys. Skolen sørger for opplæring i støtteprogrammene. Skolene i Grimstad er godkjente dysleksivennlige skoler.