Alternativ læringsarena - Hommedal skolegård

Hommedal skolegård - Klikk for stort bilde

Hommedal skolegård er en selvstendig stiftelse som har som formål å forebygge frafall i Grimstadskolen. Det er et utvidet tilbud til elever ved alle grunnskolene i Grimstad. 

Hommedal skolegård har et nært samarbeid med nærskolen, hjemmet, PPT og kommunen. Modellen Hommedal skolegård bygger på, er hentet fra Abildsø Gård i Oslo. Der har de drevet skolegård i snart 20 år. 

Elevene med tilbud på Hommedal skolegård er en dag på Hommedal og fire dager på sin nærskole. Hensikten er at èn dag med mer praktiskrettet undervisning på en gård, vil gi økt motivasjon de fire resterende dagene i skoleuken. Det daglige målet til Hommedal skolegård er å skape en bra dag for eleven, med fleste mulig mestringsopplevelser – både sosialt, emosjonelt og faglig.

Opplæringen på Hommedal skolegård tilpasses den enkelte elev. Elevene går gjennom flere leksjoner i løpet av året som er forankret i den til enhver tid gjeldende læreplan og som er knyttet til en praktisk tilnærming på gården. Mål fra overordnet del av læreplanen har stor plass, med fokus på den livslange læringen og det å være menneske sammen. 

I oppstart av Hommedal skolegård, fulgte et forskerteam elever og foresatte for å se hvordan en annerledes dag påvirker de fire øvrige dagene. Rapporten er klar på at en annerledes dag, har en positiv effekt de fire resterende dagene.

Rapportene kan leses i helhet på:

Hvem er tilbudet for?

Foresatte som ønsker tilbud om plass på Hommedal skolegård for sitt barn/ungdom, tar kontakt med rektor ved sin nærskole for nærmere informasjon om innsøkingsprosess.

Søknadsskjema med samtykke (PDF, 129 kB)

Skolehverdagen på Hommedal skolegård

På Hommedal skolegård legger vi til grunn at alle har lik verdi. Verdien ligger i hvem eleven er og ikke i hva eleven gjør. Elevene skal oppleve å møte aksept for den de er og kjenne på tilhørighet i elevgruppen. 

Hommedal skolegård har stort søkelys på å legge til rette for et læringsmiljø hvor gode elev-elev relasjoner skapes og hvor inkludering fremmes for alle elever. Det er totalt 12 elevplasser per dag. Elevene vil møte voksne som har god tid, har tydelige forventinger og viser fleksibilitet innenfor skolegårdsdagens faste rammer.

Mestring er grunnleggende for god utvikling. For elever som av ulike årsaker strever med skolehverdagen, er det det ofte langt mellom mestringsopplevelsene. På skolegård blir det lagt til rette for at elevene skal få vokse i sitt tempo i trygge omgivelser. Det krever at de voksne er nysgjerrige og toner seg inn på hvor elevene er. Først når vi får større forståelse for utgangspunktet hos den enkelte elev både faglig, sosialt og emosjonelt, har vi bedre mulighet til å legge til rette for god læring. På Hommedal skolegård ønsker vi at elevene skal få erfare at jeg er viktig – jeg kan, samtidig som de erfarer at du er viktig – du kan.

En dag på Hommedal

Dagen på Hommedal har en fast organisering, som skaper forutsigbarhet. Det gir elevene stor trygghet.  

Dagen starter med felles frokost og nistesmøring, etterfulgt av en fellessamling – SOFT (sosial ferdighetstrening). 

Når samlingen er ferdig, er det gruppetid. Elevene er i faste grupper og rullerer hver tredje uke på hvilken arbeidsgruppe de er i. Arbeidsgruppene er, mat og helse, snekkerverksted og gårds- og friluftsliv. Gruppetid avsluttes med at elevene skriver logg om hva de har gjort. 

Etter lunsj har elevene en presentasjon for hverandre. Dagen avsluttes med at elever og voksne leker eller spiller noe sammen.

Kontaktinformasjon

Daglig leder og vertskap i Stiftelsen Hommedal skolegård er Siri og Bernt Eide. 
Ansvarlige pedagoger på Hommedal skolegård er ansatt i Grimstad kommune: Christine Mortensen og Marit Briseid Vigre. 

E-post: post@hommedalskolegård.no 
NB! Ikke skriv sensitiv informasjon i e-post.