Bjønnoksenheia

Meter over havet: 272 meter over havet
Lengde (tur/retur): 7,8 kilometer (3 kilometer tur/retur kun til Bjønnoksenheia)
Tid: 2,5 timer

Kart Bjønnoksenheia (PDF, 2 MB)

Hvordan kommer jeg til turmålet?

Fra Øygardsdalen (Circle K) følger du Vesterled (FV420) under E18 og tar til venstre i rundkjøringen mot Bergemoen og Reddal. Følg FV 31 til Reddal og videre oppover forbi Lunden sandtak. Veien stiger bratt oppover til du kommer til Stømne, et platå med jorder og et lite gårdsbruk. Parkering foregår på små lommer langs venstre side av fylkesveien. Vis hensyn når du parkerer, slik at det er plass til flere og at veien ikke sperres.

Turbeskrivelse

Følg fylkesveien forbi Stømne gård på høyre side til du møter et skilt som viser retning Beisland og Kjerkevegen. Turen er merket i terrenget helt frem til Beisland.

I starten går det jevnt slakt oppover til du ankommer Bjønnoksenheia. Her er det nydelig utsikt over et variert landskap. Deretter går turen inn i tettere skog og man passerer en koselig hytte på venstre side etter ca. 2 kilometer. Deretter følges stien videre gjennom skogen til du ankommer en grusvei og terrenget åpner seg opp etter 3,3 kilometer. Grusveien følges videre og man får idylliske Beislandstjenn på høyre side. Grusveien følges til man møter på fylkesveien. Returen går samme vei tilbake. Det er et mangfold av flotte rasteplasser langs ruta, så her er det bare å velge og vrake.

Hva møter deg på toppen

På Bjønnoksenheia blir du møtt av en nydelig utsikt til blant annet Mofjell, Halseheia, Midtknollen, og på klare dager kan man se havet i det fjerne. Toppen er meget godt egnet til rasting og lek i et variert terreng med spennende fjellformasjoner. Vi anbefaler å følge Kjerkevegen helt til Beisland, den er verdt strevet!

Nyttig å vite

Turen går mye på sti i variert terreng og fjell. Turen passer ikke for barnevogner, sykkel, eller rullestol.