Dømmesmoen - øvre del av Groosebekken vandrepark

Turen har utgangspunkt i Dømmesmoen og øvre del av Groosebekken vandrepark og går på grus og asfalt og er egnet for alle, også barnevogner og sykler. Deler av løypa er bratt og kan være utfordrende for rullestoler, spesielt når telen går på gruspartiene. Rundturen er drøye 3 km.

Groosebekken het opprinnelig Groa. Bekken har sitt utgangspunkt i kildene ved Dømmesmoen/Bråstad (Bukketjern) og renner ca. 4 km gjennom naturskjønne omgivelser som en sentral nerve i Grimstad, før den munner ut i sjøen ved Groos. Groosebekken har tilløp fra flere andre bekker og de viktigste er Møllebekken, Tønnevoldsbekken og Støyderbekken.  Området bekken løper gjennom er frodig, og er deler av området dekket av hvitveis.

Kart Dømmesmoen - Groosebekken  (PDF, 2 MB)

Hvordan kommer jeg til Dømmesmoen?

Dømmesmoen ligger ca. 2 km nord for sentrum. Fra sentrum kjør nordover på RV404/Opplandsveien, over E18. Ta til høyre i Kryssen der det er merket mot Fjære/Dømmesmoen. Dømmesmoen ligger på ventre side etter ca. 1 km. Dersom du går eller sykler, tar du snarveien gjennom gamle Egra og Frivoll videregående skole og gang- sykkelstien fram til Dømmesmoen.

Turbeskrivelse

Fra parkeringsplassen ved lysløypa på Dømmesmoen, krysser du veien og går inn på selve skoleområdet. Følg veien gjennom området og ta til venstre for hovedhuset, nybygget. Du kommer da inn på Groosebekken vandrepark som går som en merket grusveien nedover til Groosebekken.   På høyre side av veien, før du kommer ned til den synlige bekken, ligger Smith Pettersens hage, også kalt Edens hage. Følg grusveien langs bekken til du passerer under E18 og kommer ut på Frivoldveien.

Ta til høyre og følg Frivoldveien ut til RV404 og kryss denne. Følg gang/sykkelstien langs Berge Gård og følg den bratt opp til høyre når den svinger. Følg sykkelstien til du kommer ut på Klingremoveien ved Frivold skole. Følg Klingremoveien forbi skolen og langs gravplassen til du passerer Fredheim på høyre side. Ved enden av gravplassen tar du til høyre og går ned til RV 404. Kryss ved gangfeltet og følg Dybedalsveien oppover forbi Frivolltun, tidligere Grimstad sykehjem og til Egra. Herfra følger du gang/sykkelstien tilbake til Dømmesmoen.