Einerfjell

Fra Einerfjell har du fantastisk utsyn over Reddals-bygda, Reddalsvannet og havet i det fjerne. Turen går i ulendt terreng og krever godt fottøy og forholdsvis spreke bein. Stien er merket med røde merker i terrenget, men det kan innimellom være vanskelig å se merkene på svabergene. Rundturen er ca. 3,5 km lang.

Kart Einerfjell (PDF, 2 MB)

Turalternativer

Vi har lagt opp til en rundtur med start og stopp ved FV 31 på Stømne. Første del av turen følger Kjørkevegen, den gamle ferdselsveien mellom Reddal og Landvik. Kjørkevegen har sannsynligvis vært ferdselsvei i rundt 1500 år, altså lenge før den fikk navnet Kjørkevegen. Turstien er merket av Landvik historielag og er vel verdt å utforske i sin helhet.

Rundturen følger Kjørkevegen over et platå og et stykke nedover mot Reddal, før den svinger bratt opp mot Einerfjell og følger den rødmerkede stien tilbake til Fylkesveien. Dersom du ønsker en lettere tur, kan du velge å følge stien som går direkte til Einerfjell (den som tar av fra Fylkesveien nærmest Reddal) fram og tilbake.

Hvordan kommer jeg til startpunktet for turen - Stømne?

Fra Øygardsdalen (Circle K) følger du Vesterled (FV420) under E18 og tar til venstre i rundkjøringen mot Bergemoen og Reddal. Følg FV31 til Reddal og videre oppover forbi Lunden sandtak. Veien stiger bratt oppover til du kommer til Stømne, et platå med jorder og et lite gårdsbruk. Det er mulig å parkere i små lommer langs venstre side av fylkesveien. Ta hensyn når du parkerer, slik at det er plass til flere og at veien ikke sperres.

Turbeskrivelse

Start turen tvers overfor innkjøringen til Stømne gård. Det er merket Kjørkevegen. Følg stien gjennom skogen og oppover svabergene. Stien er merket med røde merker og varder på svabergene. Når du kommer ut på platået ser du en stor stein og vid utsikt over Reddal og horisonten. Følg svabergene nedover til du finner igjen stien som nå følger en bratt bergvegg på venstre side. Du passerer en flott helle det er mulig å krype inn under.

Et godt stykke ned i bakken kommer du til en flat stein, «Ligsteinen». Her hvilte bærerne når de bar kister fra Beisland til begravelse i Landvik kirke. Følg stien et lite stykke videre til du kommer til et stikryss innerst i Urdalen. Her tar du av fra Kjørkevegen og følger merkingen bratt oppover mot Einerfjell. På toppen av Einerfjell er det en stort platå med fantastisk utsikt.

På tilbaketuren følger du platået på Einerfjell oppover og finner stien som svinger ned til venstre gjennom myra. Når stien kommer ned på fylkesvei 31, tar du til venstre og har bare et par hundre meter tilbake til utgangspunktet.