Fevik - rundtur og nærkontakt med sjøen

Turen går helt øst i kommunen på sti, grus og på asfalt i nærkontakt med sjøen.  Turen går blant annet over Storesand som tidligere er kåret til Norges vakreste strand.

Friområdet langs sjøen i Haugenes har stier og spennende skog og er ukjent for mange i Grimstad.  På høsten kan stiene stedvis være våte og da er det lurt med godt skotøy. Rundturen er ikke egnet for sykler, barnevogner eller rullestoler. Storesand er imidlertid tilgjengelig for alle. Jordet mot slutten av turen er sådd. Vi ber om at alle følger stien som går i ytterkant av jordet og ikke krysser jordet.

Kart over Fevik - rundtur og nærkontakt med sjøen (PDF, 2 MB)

Hvordan kommer jeg til turmålet?

Vi har valgt å ta utgangspunkt i Storesand, men du kan også startet turen i Randvika eller ved Kvennebekken (se kartet). For å komme til Storesand følger du FV 420 til Feviktoppen, tar inn Sømsveien og videre inn Storesandsveien ved Feviktun. Det er skiltet mot Storesand.

Turbeskrivelse

Fra parkering på jordet følger du veien ned til stranda (Storesand). Følg stranda over til Randvika. Ved høyvann kan det være litt utfordrende å komme forbi. Når vannet er på sitt høyeste kan du i stedet vurdere å gå samme vei som turens avslutning eller starte turen i Randvika.

Fra strandas ende følger du grusveien opp til den store grusa plassen der Fevik skole holdt til mens den nye skolen ble bygd. Ta veien til høyre gjennom boligfeltet og stien fra lekeplassen over til neste boliggate. Herfra tar du andre vei til venstre og gangveien bratt opp til høyre igjen. Følg Svartedabbe nedover til du får et garasjeanlegg på høyre side. Her tar du til høyre og fortsetter på stien nedover mot sjøen. Ta til venstre og legg turen bortom Kvennebekken friområde. Her er utsikten upåklagelig og sommerstid er det et fint sted å fange krabber.

Ta samme sti tilbake, men i stedet for å ta til høyre og gå opp i boligfeltet følger du stien videre. Den er merket med gule prikker på stein og trestammer. Ved Iversdabbe er det merket tursti med skilting ut på svabergene på sjøsida av hytta. Følg stien over svabergene og opp i skogen igjen. Når du nærmer deg Randvika, passerer du over et platå med fin utsikt over Storesand. Følg stien videre nedover til du kommer ut på en større sti. Ta til høyre her og til venstre igjen og følg stien i bakkant av boligfeltet til du kommer ut ved parkeringplassen ved Randvika igjen.

Her tar du stien opp igjennom skogen og følger denne mellom Randvikkalen og Trollefjell til du kommer ut på veien. Følg veien bratt ned og ta til venstre. Ta til venstre på Ranvigveien og ta inn stien i nederste kant av jordet. Følg stien langs jordet tilbake til Storesand.