Fladefjelltoppen

Lengde (tur/retur): 4,5 kilometer
Tid: 1,5 timer

Kart over tur til Fladefjelltoppen (PDF, 3 MB)

Beskrivelse fra sentrum til parkering

Parkering er ved Dømmesmoen, 2 km nord for sentrum. Kommer du med bil på E18 øst eller vestfra, tar du av i kryss nr. 80, midtre adkomst til Grimstad sentrum og følger FV404, Opplandsveien nordover til du får avkjørsel mot Dømmesmoen og Fjære til høyre.

Følg Fjæreveien i underkant av én km, kjør forbi innkjøring til lysløypa på venstre side, forsett litt lenger til innkjøring til selve Dømmesmoen-anlegget på høyre side av veien. Her er det bygg med kommunale tjenester og parkanlegg. Følg veien til du får turparkering på venstre side, i enden av fotballbanen. Kommer du på sykkel fra sentrum, tar du snarveien forbi Egra, Frivolltun og kvalifiseringstjenesten, og møter Fjæreveien 200 meter før Dømmesmoen.

Turbeskrivelse

Turen er lettgått og går på grus, asfalt og et lite stykke sti. Stien opp til selve toppen er ikke egnet for barnevogner og rullestoler. Turen starter ved Ibsens urtehave på Dømmesmoen. Her finner du planter som ble brukt til å lage medisiner på 1800-tallet.

Følg grusveien nedover mot Frivoldalen. Du passerer Smith Petersens hage, eller Edens hage som den heter på folkemunne. Dette var stedet der familien Smith Petersen hadde sin sommervilla. Dessverre er husene brent ned, men de store lindetrærne og blodbøken er rester etter det som engang var en staselig hage. På informasjonstavlen finner du litt om historikken til stedet. Knut Hamsun har i sitt litterære verk  ”På gjengrodde stier” beskrevet hvordan oversøster anbefalte ham å ta turer opp til denne hagen, i perioden han var internert på Grimstad sykehus etter siste verdenskrig.

Veien videre følger dalsøkket langs Frivoldbekken. Tar du turen om våren, er bakken dekket av hvitveis. Frivoldbekken er sjøaureførende helt opp til Edens hage, og hver høst kommer det fisk fra sjøen opp hit for å gyte. På sin vei mot havet, endrer bekken navn flere ganger, først til Vassbekken, så til Groosebekken.

Etter at du har passert under E18, tar du til venstre og følger gang- og sykkelveien langs E18. Når sykkelveien går inn i skogen, tar du stien opp til høyre til du kommer til en ny gang- og sykkelvei. Ta til venstre på denne og deretter stien som tar av til høyre. Følg stien oppover gjennom skogen til du kommer til toppen.

Her har du god utsikt over Grimstad by, Levermyr og sjøen. Toppen er flat og fin og innbyr til rast og lek. Følg stien over toppen og ned i skogen i motsatt kant av der du gikk opp. Når du kommer ned til sykkelveien, tar du til venstre og følger den ned forbi kunstgressbanen og til høyre langs Levermyr svømmehall opp til Levermyrveien.

Ta til høyre og følg sykkelveien gjennom skaret til du får noen grønne bygg på venstre hånd.  Dette var i sin tid Grimstad sykehus. Det var drift der helt fram til etter at Grimstad ble storkommune i 1971, men ble nedlagt da sykehjemmet på Frivold ble bygget.

Ta til venstre her og gå ned til Frivoldveien. Følg denne ut til Opplandsveien, der du tar til høyre over E18, og følger veien til krysset inn til Frivolltun bo- og omsorgssenter. Her følger du Dybedalsveien til høyre forbi Frivolltun og bratt ned, før den svinger kraftig til venstre forbi noen boliger og tilbake over jordene og plantefeltene mot Dømmesmoen.

Parken på Dømmesmoen er på ca. 60 dekar og inneholder nærmere 1000 ulike plantearter, alt fra løkvekster til store trær. Ta til høyre ved dammen og ta veien gjennom Dømmesmoen tilbake til parkeringsplassen.

Hva møter deg på toppen?

Når du når toppen vil du finne et platå med fin utsikt over Grimstad sentrum, Fladefjell og Levermyr, samt sjøen. Området har flere lune steder som er egnet for rast på vindfulle dager.