Grefstadvika - rundtur på sykkel

Dette er en lettsyklet rundtur med mulighet for badestopp i idylliske Grefstadvika. Turen går i idylliske omgivelser og gir en smakebit av både kulturlandskap, natur og strandliv. Runden er ca. 10 km.

Kart Grefstadvika rundtur (PDF, 2 MB)

Start - finn fram - parkering

For å komme til Fjære skoler fra E18, tar du avkjørsel fra E18, merket Fevik- Vik. Ta første vei til venstre, FV 407 Bringsværmoen, ved Jokerbutikken. Deretter første vei til venstre igjen. Parkering på høyre side av veien ved skolen.

Kommer du på sykkel fra Grimstad sentrum, følger du FV 420 forbi Vikkilen og opp bakkene til krysset. Ta undergangen og kom ut på FV 407 på motsatt side av Joker butikken.

Underlag og trafikk

Turen går på asfalt og hard grus, på gang- og sykkelvei og lite trafikkert vei, med unntak av noe trafikk i forbindelse med kjøring av barn til Annemorhuset barnehage, og til Grefstadvika på veldig fine sommerdager. Fra Temse og opp til gartneriet på Moy, og tilbaketuren fra Grefstadvika, er det litt stigning. For øvrig er runden lite kupert.

Turbeskrivelse

Fra skolene på Vik følger du Bringsværveien ut til hovedveien (Bringsværmoen) ved Joker. Ta til venstre på gang og sykkelstien og følg denne nedover til det flater ut, like ovenfor Temse. Her tar du bratt opp til høyre og følger grusveien (Kleppekjærveien) over E 18 og helt fram til gartneriet på Moy Moner.  Ta til venstre på gang og sykkelveien og følg denne langs FV 420 forbi fotballbanen på Moy, Fevik steinindustri og boligfeltet Østre Moåsen, til du kommer til kryss med innkjøring mot Hausland til venstre og Grefstadvika til høyre. Kryss FV 420 og følg den gamle Grefstadveien til du kommer til den nye veien som tar av til venstre mot Stangholmen og Grefstadvika. Følg skiltingen helt ned til stranda. Her anbefaler vi en rast på de fine gresslettene, eller kanskje et bad om juni viser seg fra sitt beste?

Sykle tilbake til Grefstadveien. Her er det litt stigning, men terrenget flater raskt ut igjen. Ta nå til venstre og fortsett på Grefstadveien. Du går igjennom et landlig område, med jorder, landbruk og småbebyggelse. Etter hvert får du Annemorhuset barnehage på høyre side. Veien går da opp en liten bratt bakke før den svinger skarpt til høyre. Følg veien gjennom gårdstunene på Moy. Fortsett forbi nedkjørselen til Moysand og fortsett opp til Moy gamle skole. Her svinger veien til venstre og fortsetter ut til FV420. Kryss veien og følg gang- og sykkelstien langs FV420 tilbake mot Fjære skoler. Når du passerer steinsettingen Verpet på høyre side, holder du til høyre og følger Gamle Kirkevei tilbake til Bringsværmoen og skolene på Vik.