Heitur i sentrum

I sommermånedene viser Grimstad sentrum seg fra sin beste side. Det yrer av liv både i sentrumsgater og langs havna. Hva med å kombinere byturen med en fottur på heiene som omkranser byen? Fra toppene kan man nyte utsikten fra flere vinkler og få et fint overblikk over byen.

Turen er lagt opp som en rundtur med flere start og stopp punkt (se kart med parkeringsanvisning). Hele rundturen går innom alle Grimstads fem heier og er ca. 4,5 km lang, men her er mange valgmuligheter og det er fullt mulig å besøke bare en eller to av heiene. Kartet viser med stiplet rute noen kortere alternativer.

Terrenget er variert, og man bør ha godt skotøy. Kirkeheia og Vardeheia egner seg for sykler, barnevogner og rullestoler, mens opp- og nedstigning til Fløyheia, Møllerheia og Binabben går på sti i til dels kupert terreng.

Kart over heituren i sentrum (PDF, 4 MB)

Turbeskrivelse

Turbeskrivelsen tar utgangspunkt i parkeringshuset Arresten, men du kan starte turen ulike steder i byen.

Fra innkjørselen til parkeringshuset tar du opp til høyre på Jørgen Bangs gate. Ta den første veien til høyre (Vardegaten), og gå deretter igjen til høyre. Følg Høyvardeveien til toppen, så finner du Vardeheia (41 m.o.h.) på høyre side – et friområde som er eid av Selskapet for Grimstad Bys Vel.

Fortsett på Høyvardeveien ned til Lillesandsveien, hvor du tar til høyre. Gå inn Vestregate til venstre, og følg den rett frem. Den går da over i Lillegate. Ta til høyre på Skaregrømsveien. Etter 70 meter tar du stien til høyre, som fører ned til boligblokken i Tønnevoldsgate. Kryss veien over gangfeltet, gå litt til venstre og så inn til høyre langs Groosebekken. Du kommer ut på Storgaten, krysser veien og følger Frivoldveien i ca. 200 meter til et busstopp på høyre side.

Her starter stien med oppstigning til Fløyheia. Stien er merket med påler som Knut Hamsuns ruslespor, og beskrivelser fra boka På gjengrodde stier er gjengitt flere steder. Stien er stedvis bratt, men husk på at Knut Hamsun selv var 86 år da han gikk her. Følg stien opp til Fløyheia (63,5 m.o.h.). Her har du fint utsyn over hele sentrum, hav og omegn.

Følg den merkede stien videre utover platået. Du har flott utsyn mot havet i front og sentrum til høyre. Det siste stykket mot toppen av Møllerheia (41,9 m.o.h.) har bratte skrenter på høyre side. Så her bør man være litt oppmerksom, dersom man har med barn.

Fra Møllerheia går nedstigningen til venstre langs gjerdet. Ta trappene ned langs leilighetsbygget og ut på Kirkegaten. Ta til venstre i Kirkegaten og så til høyre til Kirkeheia (27 m.o.h.). Her er det et flott parkanlegg i tilknytning til Grimstad kirke, en av Norges største trekirker.

Den siste heia Binabben når du via Arendalsveien. Følg stien som starter ca. 130 meter etter bensinstasjonen til høyre. Dette flotte turområdet er også eid og driftet Byselskapet. Følg stien og skiltene til toppen av Binabben (58,5 m.o.h.). Der har du nesten 360 graders utsikt til både innland, by, havn og skjærgård. En panoramaskive viser hva som ligger i de ulike himmelretningene.

På vei ned tar du første veikryss til høyre, og følger deretter skilt mot Biodden. Stien kommer ned i boligfeltet mellom to garasjer. Følg veien nedover, og ta til høyre nederst ved parkeringsplassen. Følg Bioddgaten til du kommer til bryggeområdet, og gå langs brygga til du kommer til Oddensenteret. Herfra må du krysse veien for å komme tilbake til parkeringshuset Arresten.