Kattopsa

Bilde fra Greftstadvika - Klikk for stort bildeBilde fra Greftstadvika

Finn veien fra sentrum til parkering

Ta FV 420 mot Fevik. Før du kommer til bakkene som går ned til Strand hotell Fevik, tar du til høyre, det er skiltet Grefstadvika. Følg veien og ta tredje avkjørsel til venstre og følg den nye veien og skiltene som viser vei til Grefstadvika. Det er skiltet stor parkeringsplass i overkant av stranda.

Lengde (tur/retur): 5 kilometer
Tid: 1,5 timer
Meter over havet: 39 moh.

Kart for tur til Kattopsa (PDF, 2 MB)

Turbeskrivelse

Turen har start og mål ved parkeringsplassen til friområdet Grefstadvika. Dette er en lettgått tur i varierende terreng på både sti, grusvei og landevei.

Gå fra parkeringsplassen ned mot lekeplassen i overkant av stranda. Følg stien som går langs gjerdet ut til grusveien. Følg grusveien i overkant av Grødeviga og videre opp en bratt liten bakke med en rød liten hytte på venstre side. Følg traktorveien videre med et par hytter på høyre hånd og ta stien ned gjennom et rullesteinsområde, det er merket Stangholmen der stien tar av.

Følg stien til du kommer ned mot sjøen. Her får du to hytter på venstre side og etter hvert en hytte på høyre side, helt i sjøkanten. Her treffer du traktorveien igjen og følger denne videre til Terkelsbukt/Stangholmen. Ta grusveien til venstre og følg denne oppover gjennom hytteområdet. Du passerer flere mindre veier som tar inn til hyttene, men fortsetter på grusveien oppover til du kommer til en traktorvei som tar opp til høyre i kanten av et jorde. Følg denne til det tar av en sti til venstre (før traktorveien svinger og går ned til en hytte).

Følg stien langs hogsten og gjerdet til du kommer til stien som tar til høyre mot Kattopsa. Følg denne til toppen. De siste metrene er bratte, men utsikten upåklagelig!

Tilbaketuren starter ved å gå samme sti tilbake fra Kattopsa og ta til høyre når du kommer ned til stikrysset igjen. Man følger stien helt til man kommer ut på grusvei. Ta til venstre og følg grusveien til du kommer opp til Grefstadveien. Ta til venstre og følg fortauet langs Grefstadveien til det er skiltet mot Grefstadvika: Herfra følger du kjøreveien tilbake til Grefstadvika.

Som alternativ kan man fra Kattopsa velge å gå samme vei tilbake, men ta til høyre inn i skogen og over hogsten, rett før man kommer ned til Stangholmen. Herfra kan man følge sti tilbake til traktorveien og komme ut på denne rett nedenfor den lille røde hytta

Hva møter deg på toppen

På toppen møter du en magisk utsikt over innseilingen til Fevik, båthavna og havet utenfor. På topp platået er det muligheter for rasting og området innbyr til lek og moro!

Nyttig å vite

Deler av løypa går på smal sti, og passer ikke for barnevogner og rullestol. Løypa kan deles opp, da den går mye på grusvei og vei, hvor det er greit fremkommelig for alle turgåere.