Linken Fjæreheia

Masta på Linken (som også kalles Lauvknollen i Fjæreheia) er et velkjent landemerke i Grimstad og omegn, med spesielt flott utsikt østover. Man får god utsikt til Vik, Fevik, og til dels Grimstad. Man ser også havet på dager med god sikt.

På Linken kan du bevege deg rundt og få fine utsiktspunkter også på nordsiden av toppen. Her ser du innover landet til Rossefjell, Imenes, Øygarden og Halvorsvika. Toppen innbyr til rasting og lek i idylliske omgivelser.

NB! Dette er en tur som delvis går gjennom jaktterreng. Av hensyn til grunneiere og jaktlag, må du ikke gå denne turen under jaktsesongen!

Lengde (tur/retur): 6 kilometer
Tid: 2 timer
Meter over havet: 160 moh.

Kart for tur til Linken (Lauvkollen) (PDF, 2 MB)

Finn veien fra sentrum til parkering

Fra Grimstad sentrum følger du FV420 østover forbi Vikkilen og til Vikkrysset. Ta til venstre her og i rundkjøringen. Følg Fjæreveien til Fjære kirke.

Turbeskrivelse

Turen har start og mål ved Fjære kirke. Herfra følger du Tauleveien til du får en strømstasjon på venstre side. Ta til venstre inn på grusveien og fortsett 1 kilometer på veien før det kommer en sti til høyre. Der begynner stigningen opp i heia og terrenget er fantastisk å gå i. Følg stien til første stikryss hvor du velger stien til høyre som er skiltet Elgtråkket. Følg stien i naturskjønne omgivelser videre til du ankommer en lagringsplass for ved. Her er det skiltet til Linken og man tar grusveien til høyre. Herfra går det slakt oppover på grusveien før man får siste veien opp til Linken på høyre side. Deretter følger 200 meter opp til toppen hvor man blir belønnet med en nydelig utsikt.

Turen til mål går ned til grusveien og du følger denne nedover i terrenget. Etter 1,5 kilometer møter du på en bom og et veikryss. Her tar du til høyre og følger grusveien ned til parkeringsplassen og Fjære kirke igjen. Legg merke til Fjæreheia amfi på veien nedover. Her har det vært mange spektakulære forestillinger på fine sommerkvelder, og også finale i Mesternes mester 2021.

Dersom du er innstilt på tøffe stigninger, kan du nå Linken med sykkel eller barnevogn. Du må da gå turen motsatt vei og følge grusveien fra Fjære kirke (parkering) og opp til Linken og velge samme rute tilbake.