Lysløype Eide

Turen går helt vest i kommunen, til Eide skole og lysløypa. Området rundt Eide skole er mye brukt som turområde for skolen og barnehagen i Homborsund.

Turen er lettgått og egner seg godt for barnevogner eller rullestoler. Hele runden er i underkant av 2 km.

Turbeskrivelse

Vi anbefaler at du starter på Eide skole. Her kan du parkere utenom skoletid om du kommer med bil. Gå over plassen og ta til venstre langs kunstgressbanen. Følg løypa innover og gå forbi stien som tar opp til tårnet på venstre side. Noen hundre meter lengre inne svinger løypa til høyre. Her kan du også velge å gå rett fram og komme ned til KNA-veien som går langs sjøen til Eide.

Følg løypa over myra til den svinger til høyre igjen nedenfor noen hytter. Det er merket en trase inni skogen, men vi anbefaler at du følger løypa og kommer ut på en stor, åpen myr. Her kan du få følelsen av å befinne deg i høyereliggende strøk inne i landet og ikke i kystnære Homborsund.

Platået her er et flott sted å raste. Etterpå følger du løypa videre ned til jordet og følger jordekanten til du ser at løypetraseen tar av opp i skogen. Følg løypa gjennom skogen til du kommer tilbake til fotballbanen ved Eide skole. Dersom du holder til venstre og følger den gamle stien videre langs jordet, kommer du ut i et boligområdet.  Du må da følge sykkelstien tilbake til skolen.

Vi ønsker alle en fin tur!