Marivold med Rossekniben

På Marivold finner du en av fylkets største og fineste campingplasser, det har vært drevet campingplass her siden 1947. En stor del av Marivold er sikret av Selskapet for Grimstad Bys Vel (Byselskapet) som friluftsområde.

Deler av turområdet er også tilpasset forflytningshemmede, med asfalterte stier ned til strand og fiskebrygge og grillplass ved Smørsund. Området har to strender som er fine for både store og små og på campingplassen er det en flott lekeplass. Toppen Rossekniben er imidlertid ikke tilgjengelig med rullestol, barnevogn eller sykkel.

Turkart over Marivold med Rossekniben (PDF, 877 kB)

Hvordan kommer jeg til Marivold?

Ta FV420 fra Grimstad sentrum mot Fevik og Vik. Innerst i Vikkilen tar du av til høyre mot Rønnes. Følg veien mot Rønnes i 4-5 km til det er skiltet avkjøring til Marivold på venstre side. Følg den smale veien over Hesneskanalen og helt fram til parkering, enten på parkeringsplass på høyre side av veien like før campingplassen, eller ved innkjørselen/resepsjonen til campingplassen. Se kart. På fine søndager kan det være mye folk og dermed mange biler på Marivold. Det kan da være et alternativ å parkere på Hesnes Montesorriskole, som ligger på høyre side av veien, før innkjørselen til Marivold.

Turbeskrivelse

Hovedturen er markert med rød heltrukket linje på kartet. Turen er ikke egnet for sykler, barnevogner eller rullestoler. Den grønnstiplede ruten går imidlertid på asfaltert og gruslagt vei og er godt egnet til dette.

Følg veien over campingplassen (til høyre ved resepsjonen) ned mot vannet og brua som går over til Hesnes. Ta til venstre og følg den smale stien som går langs sjøen til Marivoldbukta. Følg veien opp gjennom campingplassen igjen. Ta til høyre inn på vei ved to søyler. Veien er først asfaltert, senere gruslagt, og fører inn til Postmannslaget, en lang brakke som ble bygd av tyskerne under 2. verdenskrig.

Følg stien videre fra Postmannslaget. Ta til venstre i stikrysset ved informasjonstavlen og følg den gulmerkete stien bratt opp til Rossekniben, 56 moh. Stien er godt tilrettelagt med trapper og rekkverk, men er bratt og likevel litt krevende. På toppen av Rossekniben er det fantastisk utsikt i alle retninger og det er spennende å utforske det som står igjen av tyskernes bunkere fra krigen. Det er flott å raste på toppen. Følg stien ned igjen og ta til høyre når du kommer ned siste trappa og ut på stien igjen. Følg stien tilbake til parkeringsplassen like før campingplassen.

Turen er ca. 2 km og lettgått, med unntak av den bratte stigningen opp og ned til Rossekniben. To lengre alternativ er skissert på kartet. Du kan fortsette på stien til Hesneskanalen og ta veien tilbake. Eller om du vil ha et lengre alternativ på vei, kan du ta den grønnstiplede ruten rundt Rønnes.