Morholtskogen

Tønnevoldsskogen og Morholtskogen er bynære, men har  varierte turområder som byr på fine skogsstier, utsiktspunkt, fine rastesteder og mengder av klatretrær.

Vi har lagt opp til en rundtur som i hovedsak går på ulendt skogssti. Turen passer derfor ikke for barnevogner, sykler eller rullestoler. Grusveien mellom Vestre Grøm og Lauvåsvollen og videre over Terje Løvås vei opp Støyterbekken til Groosedammen, egner seg imidlertid fint til dette, se kartet.

Hele runden er ca. 4,4 km, men du kan velge å gå deler av løypa for å redusere lengden. Et alternativ er å dele turen i to. Ta runden fra Ericsson langs Tønnevoldjordene til Lauvåsen gård en dag og runden i Morholtskogen fra Lauvåsen gård en annen dag.

Kart for tur Morholskogen (PDF, 2 MB)

Hvordan kommer jeg til utgangspunktet for turen?

Vi anbefaler at du starter turen ved Ericssonbygget. På ettermiddager og i helger kan du parkere her, eller ved Tønnevoldsskogen barnehage på den andre siden av Terje Løvås vei. Fra Grimstad sentrum følger du Vesterled vestover mot E18, forbi avkjørselen til Groos. Ta til venstre i rundkjøringen og du har Ericssonbygget på venstre side og innkjørsel til Tønnevoldsskogen barnehage på høyre side.

Turbeskrivelse

Fra Ericssonbygget krysser du Terje Løvås vei og tar stien som følger kanten på jordet. Følg stien helt til enden av jordet. Der jordet ender følger du stien gjennom skogen og ut til grusveien. På grusveien tar du til venstre et par meter, til du ser stien ta inn i skogen på andre side av veien. Følg stien over høyden og videre innover i Morholtskogen. Kryss bekken du kommer til og fortsett på stien over neste høyde. Etter hvert kommer du til et stikryss og en større sti. Her tar du til høyre og følger denne stien opp langs myrkanten.  Du kan se myra som hvitt felt med med blå striper på kartet.

Følg stien forbi oppstigningen til Ribbås som tar av bratt til venstre. Man kan velge å ta en avstikker her opp til utsiktspunktet, men vi har valgt å legge hovedløypa rundt toppen. Stien svinger etter hvert mot venstre. Følg stien gjennom søkket over høyden og ned til en større sti. Ta til venstre på stien langs bekken og følg den ned til jordet og langs jordet helt til du kommer tilbake til grusveien. Før du kommer ut til grusveien, er det et fint rastested med en slenghuske. Ta til høyre på grusveien og følg den ut forbi Lauvåsvollen til Terje Løvåsvei. Kryss Terje Løvås vei og ta gang- og sykkelstien tilbake til Ericssonbygget.

Vi ønsker små og store en fin tur!