Ranvikkallen på Fevik

Dame på Randvikkallen. - Klikk for stort bilde

Turen er en rundtur på sti og grusvei, med en innlagt topptur til Randvikkallen. Selve oppstigningen til toppen er bratt og litt utfordrende og krever at du er god til beins, men utsikten er fantastisk! Hele rundturen er ca. 3 km, men det er flere muligheter for å gjøre turen kortere eller lengre.

Rundturen er ikke egnet for sykler, barnevogner eller rullestoler. Men du kan følge gatene gjennom boligfeltet og komme ned til Kvennebekken friområde med barnevogn.

Hvordan kommer jeg til utgangspunktet for turen?

Fra Grimstad sentrum: Følg FV420 østover mot Fevik. Etter at du har passert Strand hotell og Fevikkilen tar du til høyre mot Feviktoppen på toppen av bakken. Ta til høyre inn Sømsveien og følg denne til innkjøring Haugenes ved Portveien barnehage. Følg Haugenesveien til du kommer til parkering ved Randvika.

Turbeskrivelse

Fra parkeringen innerst i Haugenesfeltet tar du stien som går oppover i skogen. Følg stien og ta første sti til venstre når du kommer til toppen. Følg denne blåmerkede stien noen meter nedover og ta så til høyre opp mot toppen. Siste biten opp krever litt klatring og du må være god til beins, men utsikten er verdt strevet!

Følg samme sti ned fra toppen, men hold til høyre og følg stien ned gjennom skaret mot sjøen. Når du kommer ned til grusveien øverst i Randvika, tar du til venstre opp mot parkeringen igjen og tar så stien til høyre. Stien går i kanten av boligfeltet. Følg stien over åsen og ned på skogsbilveien der du tar til venstre. Ta til høyre når du kommer til asfaltveien, til venstre igjen i første kryss og gangveien bratt opp til høyre igjen etter ca. 150 meter. På toppen av bakken tar du til venstre og følger Svartedabbe nedover til du får et garasjeanlegg på høyre side. Her tar du til høyre og fortsetter på stien nedover mot sjøen. På venstre side får du Kvennebekken friområde. Her er utsikten upåklagelig og sommerstid er det et fint sted å fange krabber.

Ta stien til høyre (bort fra Kvennebekken) og opp i skogen med en hytte på venstre, stien er merket med gule prikker på stein og trestammer. Ved Iversdabbe er det merket tursti med skilting ut på svabergene på sjøsida av hytta. Følg stien over svabergene og opp i skogen igjen. Når du nærmer deg Randvika, passerer du over et platå med fin utsikt over Storesand. Følg stien videre nedover til du kommer ut på en større sti. Ta til høyre her og til venstre igjen og følg den samme stien i bakkant av boligfeltet, til du kommer ut ved parkeringsplassen ved Randvika igjen.

I Randvika er det mange muligheter for lek og rastepause før hjemturen. Her er fine berg som er ypperlige til krabbefiske, gressbakker og to av kommunens flotteste strender, Randvika og Storesand. Noen dager slår bølgene helt inn til berget som deler av de to strendene og du må løpe over for å unngå å bli våt på beina.