Ribbås

Ribbås er utsiktspunktet sentralt i Morholtskogen. Toppen er kanskje ikke den høyeste i kommunen, men utsikten er likevel upåklagelig! Her har du vidt utsyn over hav og land. Morholtskogen er et sentrumsnært og spennende turområdet, med stier på kryss og tvers.

Kart over løypa til Ribbås (PDF, 924 kB)

Hvordan kommer jeg til turmålet

Fra Grimstad sentrum følger du Vesterled vestover mot E18, forbi avkjørselen til Groos. Ta til venstre i rundkjøringen og følg Terje Løvaasvei et par km til du kommer til Holviga skoler på venstre side. Her kan du parkere bil eller sykkel. Skolen har en fin sykkelparkering på baksiden av ungdomsskolen.

Turbeskrivelse

Morholtskogen er et sentralt turområdet for store deler av Grimstads befolkning. Skogen er mye brukt og har både gapahuk, utsiktspunkt og fine rasteplasser, men også urørt skog. Turen går på sti og litt vei. Ved mye nedbør kan det være vått i terrenget og det anbefales godt fottøy.

Fra skolen følger du gang- og sykkelveien vestover og krysser FV420 i fotgjengerovergangen. Følg veien der jordet ligger på høyre side og boligfeltet på venstre, til du innerst i veien tar stien inn til høyre.

Følg stien langs jordekanten og ta til venstre opp juvet når du har krysset bekken. Stien er her ulendt og ved nedbør kan bekken flomme over stien. Når du kommer opp på platået tar du stien til høyre, holder til høyre i neste kryss og tar stien bratt opp til toppen Ribbås. Her har du en fantastisk utsikt og toppen er et stort platå, perfekt til rast og lek.

Gå tvers over platået og følg stien ned til venstre igjen. Ta så til høyre og følg stien gjennom den lille dalen. Når du kommer ned og møter en sti på tvers, tar du til høyre og følger denne rett fram med myr på venstre side og bratt stigning på høyre, til du kommer i kontakt med jordet. Ta til venstre og følg denne stien forbi gapahuken og videre til du kommer ut på en grusvei. Her tar du til høyre, følger veien ut til Terje Løvaasvei, krysser denne og følger gang- og sykkelveien tilbake til Holviga skoler.

Vi ønsker alle en fin tur!