Tysåsen Fevik

Hauslandstjenna - Klikk for stort bilde

Tysåsen er Feviks høyeste punkt. På klare dager kan man fra toppen se Hisøy, store og lille Torungen og "hele" Fevik.

Tysåsen er et turmål som er verdt et besøk året rundt. Utsikten over hav og innland er fantastisk fra toppen som ligger 105 moh. Turen har mange muligheter med tanke på lengde og vanskelighetsgrad.  Hva med å prøve en tur med hodelykt i mørket? Turen over toppen går på sti og er ikke egnet for sykler, barnevogn eller rullestol. Stien ned mot Esketveitveien er til tider litt våt. Lysløypa er gruslagt, men har noen bratte kneiker som kan være utfordrende for rullestoler.

Kar over turen Tysåsen Fevik  (PDF, 493 kB)
(hovedturen er rødmerket, resten av lysløypa er lilla)

Hvor starter turen?

Det er to start- og parkeringsalternativer for turen, enten ved Hauslandstjenna (lysløypa på Fevik) eller ved rasteplassen ved Temsevannet/innkjørselen til Nilsesvold.

Start ved Hauslandstjenna

For å komme til lysløypa tar du (fra Grimstad)  FV420 mot Fevik/Nedenes og tar av til venstre mot Hausland (før Strand hotell). Ta til høyre i første kryss. Lysløypa ligger på venstre side av veien ca. 500 m etter krysset.

Med utgangspunkt i Hauslandstjenna får man en lang tur via lysløypa. Ved Tjenna er det god mulighet for å raste, eller bare sitte ned og nyte synet av vann og skog. Benkene er laget av lokal granittstein. Om sommeren er det fine bademuligheter her og et yrende liv på badebrygga. Litt lenger inni marka deler løypa seg. Her lå den tidligere Tjennheia hoppbakke. Restene sees på venstre side av turveien. Fortsett rett fram i løypa til du kommer til Rosenlunde, en rød liten stue. Herfra tar du til venstre på turveien under E18, forbi Ribegården mot Lia.

Ta til høyre på toppen av bakken. Følg veien til et lite hvitt hus og et steingjerde på venstre side. Like etter steingjerdet går det en liten sti til venstre. På motsatt side er det en ”snuplass”. Følg stien over hogstfeltet og langs jordet på venstre side. Ta til høyre der stien deler seg bratt opp til høyre. Gå oppover til toppen, Tysåsen, og nyt utsikten. Platået her er flott både til lek og rast.

Nedstigningen går på andre siden av toppen. Stien kommer ut på Esketveitveien. Ta til høyre og følg veien ca. 400 m. Ta til høyre ved enden av jordet, opp ved et grått bolighus. Følg traktorveien, som er en del av den gamle kongeveien, tilbake til snuplassen (der stien tok av fra grusveien). Her tar du stien til venstre. Ta til venstre der det tar av en tydelig sti og til venstre igjen i første kryss over hogstfeltet. I enden av hogstfeltet holder du høyre og tar så undergangen (E18) tilbake til lysløypa. Velg selv veien tilbake. Totalt sett blir turen ca. 6 km dersom man velger korteste vei tilbake gjennom lysløypa.

Start ved Temsevannet

Rasteplassen ved Temsevannet ligger på venstre side av gamle E18 (fra Grimstad), like før innkjøring til Lia, og her kan du parkere. Ellers er det også mulig å bruke sykkel deler av turen og starte oppstigningen til toppen fra andre kanter av løypa.

Kryss gamle E18 og gå rett frem. Ta til venstre og så til høyre etter en trippelgarasje. Følg stien videre opp til jordet og gå langs jordet til stien tar bratt opp til venstre. Følg så samme beskrivelse som i tilfelle over frem til ”snuplassen” i alternativ 1. Ta der opp til høyre før steingjerdet. Følg stien tilbake. Totalt sett blir dette turalternativet ca. 4 km.

Kortere alternativ

For et kortere turalternativ kan man ta turen opp til toppen og tilbake samme vei.

Vi ønsker alle en flott  tur!