Veråsheia på Vik

Veråsheia er et fantastisk og lett tilgjengelig turmål med flott utsikt både over hav og innland. Turen går i nærområdet på Vik.

Runden fra Vik over Veråsheia er forholdsvis lettgått, men har noen partier som er mer ulendte og krever at man har godt fottøy og er god til beins. For de aller minste er det beskrevet et kortere alternativ. Turen går i hovedsak på sti og er dermed ikke egnet for barnevogner, rullestoler og sykler. Men det er mange alternative asfalterte og gruslagte veier i området som passer til dette. Den lange runden er ca. 4 kilometer, mens det er en liten kilometer opp og ned til toppen på den korte varianten.

Kart over turen til Veråsheia (PDF, 929 kB)

Hvordan kommer jeg til Veråsheia?

Turen over Veråsheia har to utgangspunkt med mulighet for parkering. Vi anbefaler at man starter på Fjære skoler. Skolen ligger ca. 3 km øst for Grimstad sentrum. Ta Arendalsveien fra sentrum til Vikkilen. Ta til høyre når du kommer opp på FV420 og ta første vei til venstre igjen (forbi Joker). Ta til venstre igjen første innkjørsel.

Dersom man ønsker en kort topptur, er det også mulig å parkere på en liten parkeringsplass på høyre side av veien som går ned til Moysanden. Følg FV420 mot Fevik. Ta til høyre der det er skiltet til Moysanden. Følg skiltene til Moysanden til høyre der veien deler seg. Etter ca. 400 meter kommer du til en liten gruslagt parkeringsplass på høyre side av veien. Her er det imidlertid ikke plass til mange biler, så vis hensyn og ikke sperr veien om det er fullt.

Turbeskrivelse

Følg Bringsværmoen til du kommer til fotgjengerovergangen og kryss veien. Følg boliggata rett fram til den deler seg, her tar du til høyre, krysser FV 420 og tar inn Vikheia, boligfeltet på andre siden av fylkesveien. Ta andre vei til venstre og hold høyre når veien deler seg, langs fotballbanen. I enden av veien fortsetter du på stien ned i skogen, tar til venstre når du treffer en langsgående sti og ta av opp til høyre igjen i neste stikryss. Stien er delvis merket og er stort sett grei å følge. Følg stien bratt oppover, gjennom en liten steinrøys og videre gjennom skogen til du kommer til en hvit liten hytte. Platået bak hytta er toppen av Veråsheia.

Veråsheia tilbyr fantastisk utsikt over Grimstads skjærgård og innland. Platået er forholdsvis stort og her er mengder av flotte klatretrær! Spis gjerne litt niste her, mens du nyter utsikten. Nedstigning starter ved hytta. Følg stien nedover til du kommer til veien og det alternative startpunktet. Her tar du til venstre og til venstre igjen i krysset og følger Moysandveien tilbake til FV420. Kryss veien og følg gang- og sykkelveienn tilbake til der du kom ut ved starten av turen.