I forordet skriver han blant annet følgende:
Grimstad kommune er i en alvorlig økonomisk situasjon med stort merforbruk og sviktende skatteinntekter, og kommunen kan måtte bruke 100 mill. kroner av sitt disposisjonsfond når regnskapet for 2024 gjøres opp.
Selv om kommunens investeringsbudsjett i september ble kuttet med ca. 1 milliard kroner, er det fortsatt ekspansivt, og de økte rente- og avdragsutgiftene belaster driftsbudsjettet kraftig de nærmeste årene. Dette skyldes også at rentenivået vedvarer på et høyt nivå.
I statsbudsjettet for 2025 kompenseres kommunen for lønns- og prisvekst og endringer i demografi og oppgaver, men det er samtidig beregnet at kommunen skal være 18 millioner kroner mer «lettdrevet» enn i inneværende år, slik at bevilgningene fra statsbudsjettet er redusert tilsvarende og forutsetter at kommunens tjenester kuttes. Kommunedirektøren mener også at det er en systemfeil at Stortinget vedtar stadig nye lovfestede individuelle rettigheter og krav uten å fullfinansiere kommunenes tjenester og oppgaver som følger av dette.
Samlet sett må kommunen gjennomføre dramatiske kutt i sine tjenester i 2025. Til tross for svært omfattende kutt i kommunedirektørens budsjettforslag, så ser kommunedirektøren seg nødt til å bruke av fond både i 2025, 2026 og 2027, til sammen 83,5 mill. kroner. Dersom kommunen ikke greier å redusere driften slik som budsjettert, så er det en betydelig risiko for at de gjenværende fond blir oppbrukt og at kommunen havner på Robek-lista.
All bruk av fond til driftsformål er i realiteten en utsettelse av ytterligere kutt. Budsjettforslaget er derfor langt unna balanse i økonomiplanperioden og svært langt unna teknisk beregningsutvalgs anbefaling for et bærekraftig budsjett med 1,75 % i årlig netto driftsresultat. Dette innebærer at kommunen står foran ytterligere betydelige kutt de nærmeste årene.
De omfattende kuttene innebærer at kommunen vil levere tjenester med redusert kvalitet og redusert omfang og i flere tilfeller avvikle tjenestene. Dette rammer både innbyggere, brukere, pasienter og pårørende. For kommunens ansatte vil det bli svært krevende både at bemanningen reduseres, oppgaver endres og at det skal leveres tjenester på et lavere nivå enn i dag. Det hviler et betydelig ansvar på kommunens ledelse og på kommunestyret i å støtte de ansatte i de vanskelige prosessene og tjenestereduksjonene som blir vedtatt.
I overgangen til 2025 vil mange organisasjonsendringer være implementert, og kommunen vil være bedre stilt til å håndtere kommunens satsingsområder slik de er beskrevet i kommuneplanen. Det vil også ligge til rette for å samarbeide mer på tvers og å gjennomføre endringer og benytte nye verktøy.
Det er svært positivt at Grimstad opprettholder sin høye attraktivitet gjennom at befolkningen fortsetter å øke kraftig. Det legges også opp til en satsing for å redusere sykefraværet fra høsten 2024 og gjennom 2025.
Budsjett 2025 og handlingsprogram 2025-2028 - kommunedirektørens forslag (PDF, 7 MB)
Videre prosess
- Spørretime budsjett for kommunestyret 13. november kl. 17
- Høringsfrist budsjett 30. november - sendes til postmottak@grimstad.kommune.no Merkes “Høringsinnspill budsjett 2025-28”
- Formannskapet 5. desember
- Kommunestyret 19. desember