Flere barn klare for kommunens nye barnehagetilbud

Storgaten barnehage er først ut i Grimstad med en egen friluftgruppe. Tilbudet starter opp til høsten, og de første barna har allerede sikret seg plass.

Barnehagen tar nå imot søknader fra foreldre som ønsker at barna sine skal få ekstra mye frisk luft i barnehagehverdagen sin. I mai i år ble det som kjent bestemt politisk at Storgaten barnehage skal få sin egen friluftgruppe, og nå planlegges det for fullt for dette i den sentrumsnære barnehagen.

- Vi gleder oss over å få denne muligheten, og gleder oss til å gi barn i Grimstad et nytt tilbud. Vi jobber nå med å få alt det praktiske på plass. Vi må skaffe litt friluftsutstyr, og så skal det lages et godt pedagogisk opplegg, forteller barnehagestyrer i Storgaten barnehage, Connie Brådland.

Unni Håkedal og Connie Brådland foran Storgaten barnehage - Klikk for stort bildeUnni Håkedal og Connie Brådland tror at en friluftgruppe i Storgaten barnehage blir et fint supplement til deres eksisterende tilbud.

Hun har allerede fått søknader fra foreldre som ønsker at barna sine skal være en del av denne friluftgruppa, og selv om frist for å sikre seg barnehageplass gikk ut tidligere i vår, så er det fullt mulig å søke seg inn på friluftgruppa til Storgaten barnehage.

Dyktige ansatte

Det er bestemt politisk at det skal være plass til 18 barn i friluftgruppa. I oppstarten vil de ha noen færre barn, og så håper de at gruppa etter hvert vil vokse. I oppstarten vil det være to ansatte som tar seg av denne gruppa.

Vi starter opp med en pedagog og en barne- og ungdomsarbeider. Vi bemanner opp etter hvert som friluftgruppa vokser, forteller Brådland. Hun har funnet dyktige ansatte som skal ta seg av den nye gruppa.

- De som skal jobbe på friluftgruppa har erfaring, kunnskap og er topp motiverte for å jobbe ute gjennom alle årstidene. Øvrige ansatte vil fortsette det gode arbeidet her på huset, hvor de har fokus på flerkulturelt arbeid, språk og samspill. De kommunale barnehagene har en felles visjon: «Et godt sted å være - leke og lære» og det vil vi ha som fokusområde både på huset og i friluftgruppa vår, sier Brådland.

Opplevelser i kø

Unni Håkedal er pedagogisk leder og tillitsvalgt i barnehagen, og forteller mer enn gjerne om det nye tilbudet til barnehagen.

- Opplegget blir for barn fra tre år og oppover, og de vil være ute hele dagen. Vi har et eget lite hus her som de kan ha utstyret sitt i, og som de kan oppholde seg i hvis det er veldig dårlig vær når de kommer om morgenen. Hverdagen deres vil stort sett være ute, de skal på tur hver eneste dag, forteller hun.

Gruppen skal ha en liten base, hvor de skal ha en teltlavvo som er laget for å tåle nordiske forhold. Her vil de både få nok lys inn, og her skal de ha sin egen vedovn, slik at de alltid skal kunne ha et varmt sted å trekke seg tilbake til om de har behov for det. Egne toalettfasiliteter ved basen vil de også ha. Hvor basen deres skal være er ikke helt avklart ennå, men mye tyder på at det blir på Bergheia eller på Dømmesmoen.

En stor lavvo ute i naturen - Klikk for stort bildeEn slik lavvo vil snart dukke opp i Grimstad. Den skal barna på friluftgruppa til Storgaten barnehage bruke.

- Hvordan blir det pedagogiske opplegget sammenliknet med det barna i barnehagen her får fra før?

- Barna skal lære akkurat det samme som de andre barna gjør, vi jobber etter samme rammeplan, men vi vil bruke skogen og naturen i større grad. Vi vil jobbe med de ulike årstidene, og se på hva som skjer i naturen i løpet av et år. Vi skal være i fjæra, lære om havet, sommerblomstene og ville vekster. Vi skal se at det spirer og gror, og vi skal snekre fuglekasser og følge med på hvem som kommer inn i kassene våre. Vi skal sanke bær, sylte, tappe bjørkesaft, lage demninger, gå på ski, skøyter, og ake. Jeg tror det blir helt fantastisk, stråler Connie Brådland.

Hun påpeker at barna også vil gjøre mye av det samme som barna på de andre avdelingene gjør. De har laminert både sang-kort og eventyr de skal ha med seg, de har kjøpt inn spill som de kan bruke ute, og kjøpt høyttaler som tåler vann. Barna som trenger å hvile seg i løpet av dagen, skal det også legges til rette for. Hengekøyer er kjøpt inn, og varme reinsdyrskinn.

Fint supplement

Selv om vi nå skriver juni, er det ikke for sent å søke om plass i Storgaten barnehages nye friluftgruppe.

- Man søker om plass via skjemaet man finner på kommunens nettside, og her skriver man inn i merknadsfeltet at man ønsker plass på friluftgruppa. Vi kan også ta en prat på telefon, eller avtale et møte om noen ønsker mer informasjon. Foreldre står alltid fritt til å bytte barnehage om den barnehagen de ønsker å flytte til har mulighet til å ta imot flere barn, og det har vi nå, sier Connie Brådland.

Hun håper at det er mange som søker om plass til gruppa, hun har troen på at dette blir et aller tiders tilbud.

- Barnehagen vår har vært her i 40 år, og vi har blitt gode på språk og flerkulturelt arbeid. Nå ønsker vi å videreutvikle oss, og vi tror at en friluftgruppe i Storgaten barnehage blir et fint supplement til vårt allerede eksisterende, gode tilbud. Vi har fått på plass topp motiverte ansatte, som gleder seg stort til høsten, og det gjør vi også, avslutter Connie Brådland og Unni Håkedal.