Har innført mer lek i skolen - det gir resultater

Ved Jappa skole starter skoledagen med frilek. Mer lek og aktivitet er et satsingsområde i Grimstad-skolen, som etter kort tid har gitt gode resultater.

Folkehelseprogrammet Helsefremmede skoler og barnehager har aktivitet, ernæring og sosial kompetanse som de tre kjerneelementene i satsingen. I Grimstad er oppvekstsektoren den ledende aktøren i arbeidet, og her har de valgt å ha fokus på lek og aktivitet. Dette arbeidet har blant annet gitt resultat i økt trivsel blant elevene og bedre konsentrasjon. 

Foregangsskole

I en krok i et klasserom sitter elever og leker med barbiedukker, andre steder på skolen lager noen elever noe spennende av garn. Noen bygger med lego, andre tegner, det perles, det sparkes fotball og spilles kanonball ute, noen leker butikk og noen er ivrig opptatte med å spille UNO rundt et bord.

Vi er på Jappa skole, hvor skoledagen starter med en lekeøkt før både bøker og tavleundervisning starter opp. De yngste starter skoledagen med en time frilek hver dag, elevene på mellomtrinnet har en halvtime.

Har gått foran

Glade barn sparker fotball i skolegården - Klikk for stort bildeMange elever velger å leke ute. Fotball er populært.

Jappa skole var tidlig ute med å integrere mer lek i skolehverdagen. De som går i 3. klasse nå, startet allerede i 1. klasse (2023) med fast leketid. Lærerne på trinnet hadde vært på foredrag med Mosby oppvekstsenter, som har vært pioner på dette feltet i Agder. Jappa-lærerne ble inspirerte og innførte dette også for sine klasser. Etter å ha sett hvor vellykket dette var, så har også resten av skolen hengt seg på. Da Grimstad-skolen samtidig ønsket mer lek som en del av arbeidet med Forebyggende plan, var timingen perfekt.

Arbeidet kom for øvrig også i stand som et resultat av Stortingsmeldingen om mer praktisk skole. Stortingsmeldingen retter seg mest mot elever på 5. til 10. trinn og har som formål og skape mer motivasjon og trivsel hos aldersgruppa.

– Jappa er på mange måter foregangsskole her i Grimstad, men det er flere skoler som også er langt fremme, slik som Holviga ungdomsskole. Vi har virkelig troen på dette prosjektet med innføring av mer lek og aktivitet, og skolene er flinke til å dele erfaringer med hverandre, forteller Hogne Rydningen, som er tjenesteleder for barneskolene i Grimstad.

Gladere og tryggere barn

På Jappa har de satt leken i system og alle klassetrinnene starter derfor skolehverdagen sin med en lekeøkt. Rektor ved skolen, Tommy Rasmussen, ser resultater av det.

– Elevene er gladere og tryggere. De mestrer skolehverdagen bedre og er mer motiverte. Klasse- og trinnmiljøet har blitt bedre, konfliktnivået har blitt lavere, det er bedre relasjoner mellom elever og lærere, og elevene er mer opplagte og klare for læring når undervisningen starter. Foresatte er også mer fornøyde, forteller han.

Selv om leketiden går på bekostning av undervisningstid, mener Rasmussen at de sitter igjen med en gevinst som følge av valget de har gjort.

Hogne Rydningen og Tommy Rasmussen står ved lekeapparat på Jappa skole - Klikk for stort bildeHogne Rydningen og Tommy Rasmussen gleder seg over å se de gode resultatene av mer lek i skolen.

– I oppstarten var vi bekymret for om vi ville rekke å nå alle kompetansemålene, når vi nå skulle velge bort en time med undervisning hver dag og heller prioritere lek. Det vi ser er at vi kommer mye fortere i gang med den vanlige undervisningen når vi har en lekeøkt først. Tidligere tok det lengre tid å komme i gang med undervisningen, fordi elevene oftere kom for sent, de brukte lengre tid på å finne bøker, eller konfliktnivået var høyere. Nå starter vi med lek og elevene er blitt varme i trøya når timene begynner. De er mer opplagte og mottakelige for læring, sier han. 

Rasmussen understreker også at det er mye læring i selve leken.

– Elevene lærer å samarbeide og samhandle på en god måte. Vi ser også elever her som eksempelvis strever med regnestykker i mattetimene, men når de skal gjøre de samme regnestykkene i forbindelse med at de for eksempel leker butikk, så går det så lett som bare det, legger han til.

Rektoren mener at den gode oppstarten med lek gjør at det er lavere terskel for mange å gå inn skoledøra.

– Elevene vet at de skal starte dagen med å leke med vennene sine, og det er en god start for mange, sier han.

Lek må læres

Å innføre mer lek i skolen har dog ikke vært enkelt for alle.

– Flere barn strever med lek og samspill med andre, blant annet fordi skjermtid og individuell aktivitet har økt de siste årene. Lek må derfor også læres, understreker Hogne Rydningen. Han legger til at også lærerne må venne seg til den nye praksisen.

– For noen lærere, spesielt de med mange år i yrket, har dette vært uvant. De fleste ser nå at lek og aktivitet har en positiv effekt på elevene og skolemiljøet.

Lek og aktivitet

Mosby oppvekstsenter har vært en viktig inspirasjonskilde for Grimstad-skolen. Der har de hatt lek i skolen i flere år og har dokumentert gode resultater. Nå følger alle de kommunale skolene i Grimstad etter, men på forskjellig vis. Mens Jappa har suksess med å ha lek som en start på skoledagen, har andre skoler lekepauser utover dagen.

På ungdomsskolene har de også fått midler til å skape lek og aktivitet. På Holviga ungdomsskole har de blant annet fått på plass bordtennisbord, biljardbord, og opprettet et rolig aktivitetsrom. Brettspill og frisbeegolf har de også fått, for å nevne noe. I tillegg tilbyr skolen gratis frokost til alle elevene.

Midlene til satsingen har skolene fått gjennom HSB-prosjektet og fra Utdanningsdirektoratet. Alle midlene har gått til innkjøp av materiell til de praktiske fagene og til lek.

Paradigmeskifte

Hogne Rydningen er stolt over at Grimstad kommune har kommet langt i arbeidet med å iverksette mer lek i skolen. Han tror dette er veien å gå.

– Denne måten å jobbe på er i tråd med læreplanen og forskningen. All forskning sier at for å kunne lære, må du trives. Vi har stort fokus på trivsel, inkludering og et godt læringsmiljø i Grimstad-skolen. Det handler også om å forebygge mobbing ved å skape trygge og gode læringsmiljøer. Mestring, opplevelser, fellesskap og tilhørighet er nøkkelord. Lek i skolen bidrar til å bygge disse miljøene og skaper bedre relasjoner blant elevene. Vi er trygge på at dette er veien å gå, jeg tror det er et paradigmeskifte i skolen, sier han.

Barn sitter på gulvet i en skolegarderobe og lager noe av garn - Klikk for stort bildeElevene får muligheten til å lage mye spennende på Jappa.
Rom med sofakrok, hylle med spill, to biljardbord, shuffleboard og fotballspill - Klikk for stort bildePå Holviga ungdomsskole har elevene et eget aktivitetsrom.
En gjeng gutter sitter rundt et bord og spiller kort - Klikk for stort bildeIvrige elever spiller UNO.
Tre jenter sitter i en krok og leker med barbiedukker - Klikk for stort bildeDenne trioen liker å leke med barbiedukker.