Ny opplæringsapp skal styrke vertskapet i Grimstad

Visit Grimstad har lansert en ny opplæringsplattform for reiselivsnæringen.

Gjennom læringsappen Motimate skal ansatte i butikker, hoteller, kafeer, museer – og andre som møter mange mennesker i løpet av en dag – få bedre kunnskap og felles forståelse for Grimstad som destinasjon.

Appen tilbyr korte og engasjerende kurs om både vertskapsrollen generelt og opplevelser og tilbud i Grimstad. Målet er å gjøre det enklere for frontpersonell å gi gode anbefalinger til besøkende og bidra til at flere bedrifter og opplevelser blir løftet fram. Grimstad tester ut bruken av appen allerede i sommer, med mål om å utvikle innholdet videre sammen med lokale aktører.

– Et godt vertskap handler om samarbeid, kunnskap og stolthet over det vi tilbyr – både til turister og lokalbefolkning. Appen er like relevant for sommervikarer i iskiosken som for taxisjåfører eller ansatte i butikker. Dette er starten på noe som kan bli et stort fellesskap, sier Håkon Høgvoll Norland i Visit Grimstad.

Opplæringsplattformen er utviklet gjennom samarbeid i Bærekraftsnettverket, som Grimstad kommune og Visit Grimstad er en del av. Nettverket består av rundt 50 reisemål i hele landet som jobber med mer bærekraftig turisme. Grimstad har også utviklet egne kurs tilpasset lokale forhold, og håper mange vil ta dem i bruk.

To unge personer står foran en hekk med havn og sjø i bakgrunnen - Klikk for stort bildeHåkon Høgvoll Norland fra Visit Grimstad og Celina Land Jensen er klare for å teste ut den nye vertskapsappen Motimate i Grimstad. Visit Grimstad

Reiselivsbedrifter i Grimstad, samt medlemsbedrifter i Grimstad Min By og Grimstad næringsforening, vil snart få informasjon om hvordan appen lastes ned og tas i bruk.

– Skal vi fremme hverandres produkter og opplevelser, må vi kunne mer om hverandre. I møte med gjestene våre er vi alle et vertskap for Grimstad, sier Celina Land Jensen, lærling og sommervert.