Har du lyst til å hjelpe flyktningene?

Alle flyktninger som bosettes i Grimstad får oppfølging av Kvalifiseringstjenesten, NAV, flyktninghelsetjenesten og andre aktuelle aktører. Likevel er det flere ting frivillige organisasjoner, lag, foreninger, menigheter, moskeer, enkeltpersoner og andre aktører kan bidra med.

Her finner du informasjon om noe av det du kan bidra med, eller steder du kan henvende deg:

Mottak av møbler til flyktninger

Grimstad kommune, i regi av Jobbsentralen og Kvalifiseringstjenesten, organiserer mottak av møbler og utstyr til bruk i kommunale boliger.

Har du møbler du kunne tenke deg å gi til flyktningene, er vi takknemlige om disse leveres i gamle Tønnevoldskogen barnehage i Terje Løvås vei 2

Vi har åpent hver dag kl. 08.30-15.30.

Møblene og utstyret må være i forskriftmessig stand og rengjort.
Vi har behov for følgende:

• Sofaer/sofagrupper
  • Sofabord
  • Lenestoler
  • Kjøkkenmøbler
  • Spisestuemøbler
  • TV-bord
  • Nattbord
  • Kommoder
  • Tepper
  • Lamper/lampetter
  • Dekorative boller/skåler
  • Duker

Har du spørsmål, kan du ringe telefon 91 00 51 60 eller sende e-post til jobbsentralen@grimstad.kommune.no

Velkomstsenteret

Se nettsiden til Velkomstsenteret

Velkomstsenteret startet mars 2022, som et lokalt tilbud på grunn av økt tilstrømning av fordrevne fra Ukraina. Tilbudet er til alle flyktninger som ønsker et treffpunkt der de kan møte hverandre, slå av en prat, få informasjon om ulike tilbud i området eller lære litt norsk.

Vi åpner kirken og gir rom for stillhet, lystenning og samtaler. Det blir ikke noe forkynnelse eller gudstjenester her, men vi viser til gudstjenestene våre og i andre menigheter i området, for de som ønsker det.

Vi ønsker å kunne gi tilbud til barn som ikke er i skolen eller fått barnehageplass, men trenger frivillige til dette. Det er også åpen barnehage i Frikirken og Misjonskirken på hverdager (bortsett fra torsdag). Her kan alle komme sammen med barn sine.

Velkomstsenteret er drevet i dialog med flytningetjenesten i Grimstad kommune, og i samarbeid med andre kirker og organisasjoner.

Vi trenger flere frivillige, til ulike oppgaver. Ta gjerne kontakt, så tar vi en prat.

Ønsker du å komme i kontakt med Velkomstsenteret kan du sende oss en e-post til  velkomstsenter@grimstad.kirken.no eller ringe vår koordinator på telefon 41 33 42 90.
Husk å ikke skrive personinformasjon eller sensitiv informasjon i e-post.

Tilbud hos frivilligsentralen

Språkkafé

Sted: Biblioteket, Salen

• torsdager kl. 16-18 – norsk språk
  • tirsdager kl. 16-18 – engelsk språk

Kontakttelefon 48 20 59 85

Leksehjelp for voksne

Mer informasjon om leksehjelp for voksne

Onsdagstreff «Mi møtes på Frivilligsentralen»

Kom innom for en prat, med og uten håndarbeid. Vi har spill som Kinasjakk, Yatzy, kort og sjakk.

• annenhver onsdag kl. 15-18

Kontakttelefon 97 59 15 06

BUA Grimstad

Gratis utlån av sports- og friluftsutstyr

• tirsdager og torsdager kl. 15.30-19.00

Kontakt BUA på e-post: BUA@grimstad.kommune.no

Vil du være frivillig?

Vi ser etter flere som vil bidra til et varmere og mer inkluderende samfunn, og som ønsker å lære bort. Frivillige kan delta i alle aktivitetene våre, ta andre oppdrag eller bidra med mer praktiske og administrative oppgaver.

Ta kontakt med Grimstad Frivilligsentral.
Telefon  97 59 15 06
E-post: frivilligsentralen@grimstad.kommune.no