Kløver 5 - Del av Vestlandske hovedvei

Sykkelpost fra 29. september 2016:
Årets siste sykkelpost tur er fullpakket av både naturopplevelser og kulturhistorie. Turen tar deg via Dømmesmoen til den gamle jernbanelinja og har retur via Vestlandske hovedvei.

På Dømmesmoen finner du lysløype og et vell av småstier, hagebruksmuseum, fornminner i form av gravhauger og ikke minst et av Norges vakreste parkanlegg. Grimstadbanen gikk fra Froland til Grimstad og ble nedlagt i 1961. Siste del av turen går på den gamle vestlandske hovedvei, den første hovedveien fra Oslo til Stavanger.

Kart (PDF, 629 kB)

Start- finn fram- parkering

Dømmesmoen ligger ca 2 km nord for Grimstad sentrum. Du kommer dit ved å sykle eller kjøre FV 404 Opplandsveien nordover fra Grimstad sentrum og ta av til høyre mot Fjære kirke. Du finner Dømmesmoen på venstre side etter ca 500 m.  Her er det offentlig parkering. Dersom du kommer på sykkel, tar du av til høyre en avkjørsel tidligere (samme avkjørsel som til Frivolltun bo- og omsorgssenter) og følger skilt mot Kvalifiseringstjenesten og følger derfra sykkelstien til Dømmesmoen. Kommer du østfra på E 18, tar du av i avkjørsel der det er merket Grimstad sentrum, Herefoss og tar til høyre mot Herefoss på FV 404.

Underlag/trafikk

Turen går på grus og asfalt. Siste del av ruta over Vestlandske hovedvei, har litt løsere dekke. Turen går på grusvei med svært lite trafikk og på gang- og sykkelsti. Merk at det er en noe utfordrende krysning av FV 404 der grusveien langs Rore ender og man må over til motsatt side for å komme til gang- og sykkelstien.

Turbeskrivelse

Fra parkeringsplassen på Dømmesmoen tar du grusveien som går inn til Rosholt. Etter ca 1,5 km følger du lysløypa i kanten av jordet ned til høyre til den gamle jernbanelinja som går langs Rore vannet. Ta til venstre og følg veien til du kommer ut til FV 404, Opplandsveien. Her krysset du veien og tar til venstre på gang og sykkelstien. Følg denne til du like før kraftlinja, krysser Opplandsveien og tar grusveien/traktorveien oppover i skogen. Du befinner deg nå på den gamle vestlandske hovedvei. Følg traktorveien over lysløypa og tilbake til grusveien du startet turen på.

Postkasse og trekning

Postkassen blir stående ute langs den gamle vestlandske hovedvei, mellom Opplandsveien og Dømmesmoen, i perioden 29. september til 13.oktober

Stikkord

Gamle jernbanelinja, Vestlandske hovedvei, lysløype, fornminner, hagebruksmuseum