Spar 5 - En Fjære-soknings grav

Sykkelpost fra 1. mai til 15. mai 2017.
Denne turen tar deg via lysløypa til Temse og Lia bygda og tilbake via Hausland. Turen går i et spennende kulturlandskap og er du historisk interessert, kan du få med deg fornminner av ulik alder og betydning underveis på turen.

Lysløypa på Fevik ble anlagt i forbindelse med byggingen av E 18 mellom Arendal og Grimstad og er mye brukt av befolkningen på Fevik. I starten av lysløypa finner du Hauslandstjenna, et idyllisk vann med en flott badeplass.

Kart (PDF, 5 MB)

Start- finn fram- parkering

Fra Grimstad kjører/sykler man FV 420 mot Fevik og Nedenes. Ta av til venstre til Hausland før veien går nedover mot Strand hotell. Ta deretter til høyre i første kryss. Følg veien oppover til du får lysløypa med parkeringsplass på venstre side.

Trafikk og underlag

Turen går på grusvei og noe asfalt. Det aller meste av turen går på tilnærmet bilfrie veier og gang- og sykkelsti, unntaket er noen hundre meter langs Fv 53. Løypa er forholdsvis kupert og har stedvis noen partier med løsere grusdekke.

Turbeskrivelse

Ved starten av lysløypa er det en fin rasteplass ved Hauslandstjenna. Her er det brygge, benker og bord. Følg lysløypa langs Tjenna og hold til høyre i første kryss. Her kan du se restene fra hoppbakken Tjennheia. I neste kryss fortsetter du rett frem til du kommer til Rosenlunde, en koselig rød liten hytte. Her svinger du til venstre under E 18 og vekk fra lysløypa. Følg grusveien som passerer gjennom jorder og kulturlandskap rett fram, forbi innkjøringen til Ribegården og forbi neste avkjørsel til du kommer ned på Fv 53. Her tar du til venstre og følger veien til du kommer til Fv 407, gamle E18, langs Temsevannet. Følg sykkelstien og ta andre grusvei opp til venstre. Følg grusveien oppover. På venstre side, før du kommer til undergangen ved E 18, passerer du En Fjæresoknings grav. Dette er en kistegrav fra folkevandringstiden. Fortsett under E 18 og følg grusveien langs jordene til du kommer ut ved Huslandsveien. Ta til venstre og følg veien tilbake til utgangspunktet ved lysløypa.

Stikkord

Lysløype, badeplass, kistegrav

Postkasse og trekning

Sykkelposten er plassert i nærheten av den gamle kistegraven. Den blir stående ute i perioden 1.mai til 15.mai. Ved slutten av sesongen vil vi trekke vinnere på alle sykkelpostene vi har presentert gjennom sesongen.