Spar 6 - Fra strand til strand på Fevik

Månedens sykkelpost oktober
Dette er turen for en fin sommerdag, men også for en tidlig ettermiddagstur i oktober! Turen har utgangspunkt i Fevik skole og går innom flere av Feviks fineste strender. Storesand er aktuell som innspillingssted for Mesternes Mester på NRK i høst.

Løypekart (PDF, 687 kB)

Turen har utgangspunkt i Fevik skole, som sto ny i 2014. Storesand og Moviga er to av de vakreste strendene vi har i Grimstad. Dersom du er interessert i arkitektur og historie, er det også verd å stoppe opp litt ved Fevik gård og arbeiderboligene i Lille Bergen.

Fevik gård, eller Fevik bad som eiendommen kalles, ble oppført på midten av 1800 tallet av skipsreder Ole Boe. På slutten av 1800- tallet ble det anlagt en spennende hage og innført flere utenlandske treslag, bla et mammuttre, som står den dag i dag. På 1800- tallet var det yrende aktivitet i Fevikkilen knyttet til skipsbygging. Fevig jernskibsbyggeri – senere Sørlandets skipsbyggeri, hadde på det meste 484 ansatte, mange av dem bergensere, derav navnet, Lille Bergen.

Start- finn fram- parkering

Fra Grimstad sentrum følger du FV 420 via Vikkilen og Vik, østover til Feviktoppen. Skal du parkere, er parkeringen på nordsiden av skolen. Ta av fra 420 og hold venstre i første kryss (Sømsveien) og fortsett langs butikkene til innkjøring Fevik skole på høyre side. Kommer du på sykkel, tar du til høyre i Sømsveien og følger denne til vestsiden av skolen. Kommer du fra E 18 vestover, tar du avkjørsel merket Fevik-Vik og følger FV 420 videre. Kommer du østfra kan du ta avkjørsel Nedenes Fevik og følge Fv 420 vestover.

Underlag og trafikk

Turen går på asfalt og grus. Gjennom boligfeltene går turen på vei i blandet trafikk, men fartsgrensene er lave og trafikken begrenset.

Turbeskrivelse

Fra parkeringen på nordsiden av Fevik skole, kan du enten ta stien nordover mot Trålum og følge Skoleveien og følge denne sørover til Sømsveien, slik kartet viser. Eller du kan følge skolebygget opp til Sømsveien, på motsatt side av skolen.

Ta til venstre på Sømsveien og til høyre igjen på Storesandsveien. Følg denne forbi Feviktun på høyre side og videre helt ned til Storesand. På Storesand finner du gressletter, en nydelig sandstrand og svaberg. Storesand er verdt et besøk uavhengig av årstid.

Følg veien tilbake fra Storesand og ta til venstre i første kryss og første til venstre igjen. Et stykke ned i bakken tar du til venstre igjen og følger turveien ut til Boes bakke. Du har nå ærverdige Fevik gård foran deg. Ta til venstre og hold til venstre på Movigveien. Følg Movigveien langs jordene og ta grusveien til høyre der den går inn i skogen. Du har da Breiviga foran deg.

Følg grusveien, men ta en avstikker ned til vakre Moviga der veien begynner å svinge. Etterpå følger du grusveien videre, bratt opp, du har noen hytter på høyre side. Ta deretter venstre, ned til Fløddaveien, og første vei til venstre, Heiabakken, ned til Fevikkilen. Du har Lille Bergen på venstre side.

Ta til høyre og gå langs båthavna og til venstre langs Fevik stadion, deretter høyre og høyre (langs Fevik stadion). Ta andre vei til venstre, Jordenebakken, til du treffer Skippergada på toppen. Ta til høyre og første til venstre. Følg denne tilbake til Sømsveien og skolen.

Postkasse og trekning

For å overholde smittevernhensyn er postkassen byttet ut med et oppslag med en kode. Denne finner du langs skogsveien like ved avstikkeren til Moviga.