Spar dame - Mørkevei - Kroken - Fjæreheia

Ønsker du deg en smak av villmark? Turen over Fjæreheia er kupert, men naturskjønn og gir deg, på tross av sin sentrale beliggenhet, en opplevelse av å befinne deg i villmarksterreng. På veien ned fra Fjæreheia passerer du Fjæreheia amfi, en spektakulær utescene bygd opp i det gamle steinbruddet. Tilbaketuren går via Mørkevei, som er en del av den gamle Vestlandske hovedvei fra 1805.

Start –finn frem- parkering

Turen har utgangspunkt Fevik skole. Fra Grimstad sentrum følger du FV 420 via Vikkilen og Vik, østover til Feviktoppen. Skal du parkere er parkeringen på østsiden av skolen. Ta av fra 420 og hold venstre i første kryss (Sømsveien) og fortsett langs butikkene til innkjøring Fevik skole på høyre side. Kommer du på sykkel, tar du til høyre i Sømsveien og følger denne til vestsiden av skolen. Kommer du fra E 18 vestover, tar du avkjørsel merket Fevik-Vik og følger FV 420 videre. Kommer du østfra kan du ta avkjørsel Nedenes Fevik og følge Fv 420 vestover.

Underlag og trafikk

Turen går på grus og asfalt. Langs Mørkevei er det noen partier med løsere grusdekke. Turen går i veibanen, på lite trafikkert vei, og på turveier. Merk at du må krysse FV 407, gamle E 18, to ganger. Her er hastigheten høy og det er ikke tilrettelagt krysningspunkt, men du har god oversikt. Et par hundre meter av turen går langs Fjæreveien, her er det til tider forholdsvis mye trafikk.

Turbeskrivelse

Fra parkeringsplassen på østsiden av Fevik skole, tar du til venstre i første kryss og sykler langs butikkene på høyre side og Fevikparken på venstre side. Ta inn til høyre, ved Fevik elektro og følg Liaveien over Fv 420 og helt til den går over i en turvei som kommer ut på Fevik lysløype.

Ta til venstre når du kommer til lysløypa og til høyre igjen i bunnen av bakken der lysløypa deler seg. Følg lysløypa et par hundre meter til en rød liten hytte, Rosenlunde. Her tar du til venstre under E 18. Følg grusveien rett fram helt ned til FV 53. Ta til høyre og første til venstre igjen, ned til gamle E 18. Kryss veien og fortsett oppover på FV 52 mot Nilsesvold.

Etter at du har passert Håbbestad gamle skole på høyre side, tar du til høyre inn på Gamlevei. Følg denne over til FV 34. Følg veien oppover forbi avkjørsel til Tørvolt. Etter at du har passert Taule går veien over i grusvei som går over Fjæreheia.

Følg veien forbi Fjære Amfi og ta til venstre når du kommer ned til den gamle jernbanelinja ved kraftstasjonen. Hold venstre helt til du kommer ut til Fjæreveien. Før Fjæreveien krysser over E 18, tar du til venstre og følger grusveien forbi Bringsvær-gårdene og inn på Mørkevei. Følg Mørkevei til du kommer til FV 52 og ta til høyre ned til gamle E 18 igjen. Kryss veien og fortsett rett fram. Ta til venstre i første kryss og til høyre mot Birketveit i neste.

Etter at Esketveitsveien har passert under E 18, tar du første til venstre mot Skotta og følger Gamle Birketveitsvei. Ta undergangen under FV 420 og ta deretter inn til høyre på Trålumgården.

Talljakten

Posten med koden til talljakten er plassert langs grusveien fra Fjære til Kroken, i nærheten av Fjæreheia amfi. Noter koden og delta i talljakten!