Når du skal sende inn en byggesøknad er det viktig at vi får all den informasjonen vi trenger for å behandle søknaden din. Byggesaksforskriftens §5-4 lister opp hvilke opplysninger som skal gis.
Sjekk hva som må til for å sende inn byggesøknad
Se video fra Direktoratet for byggkvalitet:
Kart
Bestill situasjonskart og tegn byggetiltaket inn på dette kartet. Husk å sette mål på bygningen, avstand til grense, vei (midten av vei) og nærmeste bygning.
Da har du en situasjonsplan som skal følge nabovarslet og søknaden til kommunen.
Bestill situasjonskart på Infoland.no
Nabovarsel
Naboer og gjenboere skal gis nabovarsel. Naboene skal få se tegninger og situasjonsplan som viser hva du skal gjøre. De skal også få minst 14 dager til å uttale seg. Naboene skal sende sine merknader til deg, slik at du kan kommentere dem før alt sendes samlet til kommunen.
Bestill naboliste på Infoland.no eller benytt andre digitale tjenester.
Naboer er eiere/festere av eiendom som grenser til din eiendom. Eksempel på gjenboer er eier /fester av eiendom på motsatt side av vei. (Byggesaksforskriften §5-2) (pbl. §21-3)
Slik søker du
Vent 14 dager for eventuelle nabomerknader, og send:
- Søknadsskjema
Søk via Dibk (Direktoratet for byggkvalitet) - Nabovarsel
Digitalt nabovarsel (via Direktoratet for byggkvalitet) - Målsatt situasjonsplan i målestokk 1:500 (1:1000 for store tiltak), altså tiltaket ditt inntegnet på kartet du fikk fra din digitale tjenestetilbyder.
- Tegninger av tiltaket; plan, snitt og fasade i 1:100.
Slik sender du søknaden
Søknaden sendes via Dibk eller kommunens tjeneste eDialog.
Grimstad kommune bruker tjenesten eDialog. Det er en sikker, kryptert kanal for digital innsending av meldinger, der du også kan legge ved dokumenter. I denne løsningen kan du sende informasjon som inneholder sensitive personopplysninger eller andre taushetsbelagte opplysninger.
Du må logge inn med ID-porten (MinID eller BankID).
Send sikker post
Du kan også sende på følgende måter:
Hva koster det å søke?
Se oversikt over byggesaksgebyr.
Serviceerklæring byggesak
Serviceerklæring byggesak
Har du spørsmål?
Åpningstider
Byggesaksenheten har åpent for telefon- og digitale henvendelser mandag, tirsdag og torsdag fra kl. 9–15.
Byggesaksenheten kan kontaktes på e-post:
byggesaksenheten@grimstad.kommune.no
postmottak@grimstad.kommune.no
Kontakt byggesaksenheten