Grimstad kommunes kulturpris går til Jon Tønnevold

Årets vinner av kulturprisen er Jon Tønnevold. Prisen får han for sitt arbeid med å skape et inkluderende lokalsamfunn og gjøre Grimstad til et bedre sted å være for mange.

Det var i sitt møte 1. november at Kulturutvalget behandlet saken om tildeling av årets kulturpris. Valget falt altså på Jon Tønnevold.

Kulturutvalgets begrunnelse for tildeling av prisen:

Jon Tønnevold har i mange år vært en aktiv ildsjel innen humanitært arbeid i Grimstad.  Gjennom sitt mangeårige engasjement i Grimstad Røde Kors og utviklingen av Kilandsenteret som han driftet i flere år, har mange barn, unge og deres familier fått gode opplevelser og erfaringer med seg videre i livet.

Etter at han sluttet ved Kilandsenteret, har Jon Tønnevold bygget opp organisasjonen Respons Norway, som spleiser flyktninger og nordmenn, og gir flyktninger og andre innvandrere en meningsfull hverdag. Sykkelverksted, fritidsaktiviteter og sosiale samlinger er noen av aktivitetene som Jon Tønnevold realiserer gjennom Respons Norway.

Å forene mennesker på tvers av kulturelle, økonomiske, sosiale og religiøse forskjeller, er viktig i dagens mangfoldige samfunn. At flyktninger kommer inn i et sosialt miljø fra starten er viktig for å skape et inkluderende lokalmiljø.

Kulturutvalget i Grimstad kommune er derfor stolte over å kunne gi årets kulturpris til Jon Tønnevold for sitt arbeid med å skape et inkluderende lokalsamfunn og gjøre Grimstad til et bedre sted å være for mange.

Selve prisen er i år et kunstverk og en pengegave på 15 000 kroner. Prisen deles ut på ordførerens nyttårsmottakelse 7.  januar 2024 på Grimstad kulturhus.

For mer informasjon kontakt:
Leder for kulturutvalget Håvard Røyseland, 93 29 87 32