Nå er rivingen av Holviga barneskole i gang

Denne uken har arbeidet med å rive gamle Holviga barneskole startet opp.

Et rundt hull i veggen, vinduet er tatt ut. Vi ser masse isopor og noen arbeidere inne i bygget.  - Klikk for stort bildeVinduene er tatt ut, og det er nå flere "hull" i skolebyggene.

Dette arbeidet skjer parallelt med at det jobbes med beskrivelse, revidert kalkyle og tidsplan for ny barneskole i Holvika. Dette skal etter planen legges frem for kommunestyret i april.

Reguleringsplanen er også klar til politisk behandling i neste kommunestyremøte. Den har ligget ute på utvidet høring, og hadde høringsfrist 12. mars.

Gjenbruk

Det er tre bygg som skal rives i første omgang i Holvika. SFO-bygget blir stående en stund til, da det skal fungere som brakkerigg/anleggskontor videre i prosjektet.
Gjenbruk er for øvrig viktig i prosjektet, og den siste tiden har materialene som kan gjenbrukes blitt tatt ut av byggene. Blant annet har de tatt ut vinduer som skal gjenbrukes på gamle Fjære ungdomsskole, takstein skal brukes om igjen på Eide skole, og det er blitt tatt vare på mange lydhimlingsplater som skal brukes i andre kommunale bygg, for å nevne noe.

Godt i gang

Mandag denne uken startet selve rivejobben på Holviga barneskole. Det er firmaet Saneringsteknikk AS som står for dette arbeidet, og denne uken har de seks mann i sving.

Etter planen skal rivearbeidet av de tre nevnte byggene være ferdig i slutten av mai.

Glede

Tirsdag ettermiddag var prosjektleder i Grimstad kommune, Silje Møller, ute på Holviga barneskole for å se hvordan arbeidet gikk, og hun hadde med seg en svært fornøyd rektor, og en svært fornøyd FAU-leder.

– Jeg gleder meg stort over at anleggsarbeidet med sanering av de gamle skolebyggene nå er i gang, og ser med glede fram mot videre prosess, og ikke minst med bygging av ny skole, sier rektor på skolen, Ruth Skåre Grunnøy.

Også leder av FAU på Holviga barneskole syns det var stas å se at arbeidet nå er i gang.

– Både barna og vi foreldrene er glade for at det nå skjer noe her. Når de nå er i gang med å rive, så er jo det en konkret handling, vi ser faktisk at det går fremover, og det liker vi. Vi har en tett og fin dialog med prosjektleder, og det er vi takknemlige for. Vi tror dette her kommer til å bli kjempebra, sier FAU-leder Tor Eide.