På jakt etter oppdrag for å nå Nullvisjonen

I 2002 vedtok Stortinget Nullvisjon, en visjon om ingen drepte eller hardt skadde i trafikken. Nullvisjonen Agder jobber med holdningsskapende trafikksikkerhetsarbeid, og har eksistert som eget prosjekt i tidligere Vest-Agder siden 2003. I år har det også blitt en satsing i den østre delen av Agder.

Svein Ture Gundersen sitter ved et bord og smiler  - Klikk for stort bilde

Fire regionledere i Nullvisjonen Agder har ansvaret for å jobbe med holdningsskapende trafikksikkerhetsarbeid i befolkningen i fylket. En av dem er Svein Ture Gundersen fra Grimstad. I januar startet han i jobben, hvor han har ansvaret for å spre kunnskap til befolkningen i 8 kommuner øst i Agder.

– Vi jobber ikke med fysiske tiltak som fotgjengerfelt, rundkjøringer eller annet, og vi sitter heller ikke inne på et kontor og lager handlingsplaner. Vi er ansatt av Fylkeskommunen for å være ute og snakke med folk. Vi besøker blant annet skoler og foreninger. At Fylkeskommunen her i Agder satser på dette er unikt. Det finnes ikke noe liknende tilbud andre steder i landet, sier han.

Stafett

Fokuset til de fire regionlederne er holdningsskapende arbeid.

– Vi ønsker å være best på forebyggende trafikksikkerhetsarbeid. Vi jobber med tanker og holdninger hos befolkningen, og gjerne over tid. Å jobbe med holdningsskapende trafikksikkerhetsarbeid er ikke noen sprint, det er mer en stafett. I løpet av fem år håper vi at Nullvisjonen er like godt etablert i den østre delen av Agder, som i tidligere Vest-Agder. For å få til det må vi ha hjelp av skoleledere og ulike kommunale instanser, påpeker Svein Ture Gundersen.

Holdninger

I 2023 mistet 118 mennesker livet i trafikken i Norge, syv av dem døde i Agder.

– Tallet isolert sett er ikke så høyt, men det er syv for mange. Vi har sett en jevn nedgang i antall dødsulykker i trafikken siden 1970-tallet, da bilbeltet kom for fullt. De siste årene har tallet dessverre ikke gått like mye ned. Det laveste tallet var i koronaåret 2020. Da døde 80 personer i trafikken. Vi skulle gjerne sett at tallet var lavere, vi jobber mot en nullvisjon, sier regionlederen.

Statistikkene viser ellers at det ofte er en bestemt gruppe mennesker som blir direkte berørt i dødsulykkene.

– Før viste statistikkene at det var ungdom som var «verstingene» i trafikken, ofte var det de som var involvert i de verste ulykkene. Nå er det ofte voksne mellom 45-65 år som er involvert, veldig ofte menn. Jeg har vært trafikklærer i 10 år og mener at det ikke er noen kjønnsforskjell når det gjelder hvordan mennesker kjører, men menn tar oftere større risiko enn damer. Jeg tror det handler om holdninger. Det er ikke noen grunn til at menn i alderen 50+ skal være noe annerledes enn damer på samme alder. De har samme livserfaring og har like mange mennesker rundt seg som de er i glad i, sier han.

Nullvisjonen Agder jobber derfor med holdningsskapende arbeid, og det er særlig én gruppe som er viktig for dem.

– Barn og unge er den viktigste målgruppen vår. De er fremtidens voksne, sier han.

Skreddersydd opplegg

Selv om det er de yngste som er de viktigste å nå ut til, ønsker Svein Ture Gundersen og Nullvisjonen Agder å nå ut til flest mulig med budskapet sitt. De tilpasser budskapet etter målgruppe, og vil gjerne ha henvendelser både fra barnehager, skoler, idrettslag og pensjonistforeninger.

– Vi tilbyr blant annet trafikksikkerhetsdager og foredrag, og vi blir gjerne med på foreldremøter og prater om foreldrenes rolle, og hvordan de kan være med å påvirke barna sine. Det er viktig at skolelederne må ville dette her, og de må ha et ønske om å få det inn i årshjulet sitt. Slik de gjør det i Vest Agder, så kontakter skolene oss i januar, og sier at de ønsker seg en trafikksikkerhetsdag for eksempel i april. Så finner vi sammen en passende dag. Slik ønsker vi å få det til også her i gamle Aust-Agder, sier regionlederen.

Nullvisjonen Agder skreddersyr et opplegg for den enkelte gruppen som tar kontakt. Opplegget er gratis, og alle kan ta kontakt.

– Det koster ikke penger, verken om det er i offentlig eller i privat regi, sier Svein Ture Gundersen.

Samarbeid

I tidligere Vest-Agder har det vært tradisjon at også voksenopplæringen har et tett samarbeid med Nullvisjonen. Det ønsker også Svein Ture Gundersen å få til.

– Det er selvsagt opp til voksenopplæringen selv å velge hva slags tema de ønsker å ta opp, men naturlige temaer kan være basis-informasjon om hva slags side av veien du skal gå på, viktigheten av barneseter og sikring av barn, til generelt trafikkreglement og ulik trafikkultur, sier han.

Nullvisjonen Agder samarbeider med flere blålys-aktører, og ønsker for eksempel en skole å få til en skikkelig trafikksikkerhetsdag, der flere aktører er med, er det fullt mulig.

– Vi samarbeider med politi, ambulanse, brann og også med Statens vegvesen, sier Svein Ture Gundersen.

Ta kontakt

Ønsker du å arrangere en trafikksikkerhetsdag, få et foredrag, eller ønsker du kanskje at regionlederen stikker innom på et foreldremøte du skal holde? Da er det bare å ta kontakt.

– Du finner informasjon om oss på nettsiden vår, eller så er det bare å ta kontakt på telefon eller e-post. Vi ønsker et tett samarbeid med kommunene våre, avslutter Svein Ture Gundersen.

Du når han på telefonnummer 91 31 12 51 eller på følgende e-postadresse: svein.ture.gundersen@gjerstad.kommune.no