Signerte avtale med Telenor om utbygging av bredbånd

Fredag 8. desember signerte ni av kommunene i Agder avtaler med Telenor om utbygging av bredbånd. Grimstad kommune inngikk intensjonsavtale om utbygging av bredbånd i området Stalleland/Gusdal og omegn.

Det vil til sammen være 22 husstander i et spredtbygd område som nå vil få tilbud om tilknytning til bredbånd.

Støtteordning

F.v. Anders Berge-Westgaard (regional salgs- og utviklingsdirektør i Telenor), Eva Sæther (prosjektansvarlig, Grimstad kommune), Bodil Slettebø (konst. kommunalsjef kommunikasjon, kultur og næring, Grimstad kommune) og Arne Quist Christensen (moderniseringsdirektør i Telenor).   - Klikk for stort bildeFredag 8. desember signerte Grimstad kommune en avtale med Telenor om utbygging av bredbånd. F.v. Anders Berge-Westgaard (regional salgs- og utviklingsdirektør i Telenor), Eva Sæther (prosjektansvarlig, Grimstad kommune), Bodil Slettebø (konst. kommunalsjef kommunikasjon, kultur og næring, Grimstad kommune) og Arne Quist Christensen (moderniseringsdirektør i Telenor).

Grimstad kommune har gjennom flere år jobbet målbevisst for å få bredbånd til flest mulig innbyggere. I bynære og tettbygde strøk er det stort sett utbyggere som bygger ut på kommersielt grunnlag, men i spredtbygde områder er det store kostnader med utbygging.

Grimstad kommune benytter seg av den statlige støtteordningen for bredbåndsutbygging i distriktene. Offentlig støtte er et virkemiddel for å stimulere til utbygging av bredbånd i områder hvor det ikke er kommersielt lønnsomt å bygge ut slik digital infrastruktur. Offentlig støtte er midler fra stat, fylkeskommune og kommune. Regjeringens målsetting er at alle skal ha tilgang til 100Mbit bredbånd innen utgangen av 2025.

Samarbeid med fylkeskommunen

Det er fylkeskommunen som har forvaltningsansvar for de tildelte offentlige midlene, og som beslutter fordelingen av midler til ulike prosjekt. Avtalen som ble signert med Telenor 8. desember er et resultat av samarbeidet med fylkeskommunen.

Husstandene som dette prosjektet gjelder, vil bli kontaktet av Telenor sine salgsrepresentanter. Salgsperioden starter allerede fra nyttår og utbyggingen er planlagt ferdigstilt innen utgangen av første kvartal 2025.