Søker etter eldre som ønsker å være en klassevenn

Er du pensjonist og trives sammen med barn og unge? Nå kan du melde deg som frivillig klassevenn for elevene på Fjære barneskole. 11. oktober inviterer kommunen til informasjonsmøte om prosjektet.

Sandefjord kommune har hatt stor suksess med prosjektet Klassevenn, der pensjonister inviteres inn i klassene for å være en ekstra trygg voksen-person. Å være klassevenn gir glede og livskvalitet både til deg selv og elevene du er klassevenn for. Samtidig gjør du noe nyttig for lokalsamfunnet.

Grimstad kommune ønsker nå å prøve ut suksess-prosjektet fra Sandefjord, og Fjære barneskole har sagt at de ønsker å være pilotskole. Prosjektet håper de kan starte opp allerede nå i høst.

Trine Larsen, Anne-Grete Glemming og Natália Hepnerová i klatrestativet utenfor Fjære barneskole - Klikk for stort bildeTrine Larsen, Anne-Grete Glemming og Natália Hepnerová håper at det finnes eldre der ute som ønsker å bli en klassevenn.

Seniorkraften

Som klassevenn knytter du deg til en skoleklasse på frivillig basis. Du kan være med som en ekstra voksen på turer, i skoletimene, i kunst og håndverk, du kan hjelpe til med mat, lytte til elever som leser, lese for elevene, eller hjelpe til med leksehjelp. Hva du vil gjøre og hvor mye tid du vil bruke bestemmer du selv og etter nærmere avtale med skolen.

– En klassevenn øker voksentettheten i klassene, men skal ikke være en erstatter for hverken lærere, assistenter, miljøarbeidere eller andre som er inne i klassene. En klassevenn skal bare være et tillegg, et ekstra fang å sitte på, sier Anne-Grete Glemming, som er kommunalsjef i oppvekstsektoren i Grimstad kommune. Sammen med assisterende kommunalsjef i oppvekstsektoren, Arne Mowatt Haugland, rektor på Fjære skole, Trine Larsen, og leder for Frivilligsentralen, Natália Hepnerova, står hun i bresjen for prosjektet som hun virkelig har troen på.

– Dette prosjektet handler om to ting: Det er å få en ekstra trygg voksen inn i klasserommet, og det handler om å bruke den seniorkraften som er i pensjonister. Det er jo ikke slik at det bare blir flere syke eldre, det blir også flere spreke eldre, og de har fremdeles så mye å gi, sier hun.

Klassevennen får ikke lønn, men vil bli inkludert i lærerstaben på skolen, og vil få et godt, sosialt nettverk, hvor de skal kjenne at de blir inkludert.

– Vi tenker at dette prosjektet er bra for skolen, bra for elevene, og ikke minst for klassevennen selv. Den som blir klassevenn vil virkelig gjøre noe viktig og fint for lokalmiljøet, sier rektor på Fjære skole, Trine Larsen.

Møte 11. oktober

Grimstad kommune inviterer nå til informasjonsmøte om Klassevenn-prosjektet, der de håper at interesserte og nysgjerrige vil møte opp.

11. oktober klokken 12 i Frivilligsentralens lokaler på kulturhuset, blir det informasjon å få om prosjektet. Det blir servert kaffe/te og det blir noe å bite i. Arrangøren håper at flere ønsker å melde seg som klassevenn etter informasjonsmøtet, og at elevene på Fjære barneskole allerede nå i høst kan få en klassevenn inn i klasserommet sitt.

– Blir prosjektet slik vi håper og tror, kan prosjektet utvides til både flere trinn og flere skoler. Men først må vi finne noen som ønsker å bli klassevenn. Det må for øvrig ikke være pensjonerte lærere, personligheten er viktigst, ikke hvilken yrkesbakgrunn man har, avslutter Anne-Grete Glemming.

Alle som vil vite mer om prosjektet, og om hva det vil si å være en klassevenn, er hjertelig velkomne til informasjonsmøtet 11. oktober.

Har du spørsmål du ønsker å få klarhet i før informasjonsmøtet, kan du kontakte leder på Frivilligsentralen, Natália Hepnerová.

E-post: natalia.hepnerova@grimstad.kommune.no